AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
914

olja, olja, olja...

Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Nu har jag sökt på ämnet i två veckor och hittat en massa svar, men några frågor återstår...

Ska byta växellåds- och bakaxelolja på min E36. (orange ATF-dekal)
Både Castrol och många här på AP rekommenderar Transmax Z till lådan men detta är en automatlådeolja, ingen betydelse elr?

Till diffklumpen, (har ingen diffspärr) är det som känt SAF XO utan spärr medans SAF XJ funkar till både med o utan.
MEN :), XO är en 75W90 och XJ är en 75W140. Bara fördelar med tjockare olja i bakaxeln?

Jättetacksam för alla svar!

Oscar Johnsson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ATF står för automatlådeolja (finns för övrigt olika specar t ex Dexron II, III och ett gäng till). Men generellt är Transmax Z en bra helsyntetisk ATF-olja med Dexron III-klassning om jag minns rätt = fungerar bra om du har orange etikett!

Det är både för- och nackdelar med tjockare olja. Fördelen är att den tjockare oljan ger en tjockare oljefilm som i sin tur innebär en mer hållbar sådan - helt enkelt bättre mekaniskt skydd för metalldelarna i bakaxeln, framförallt vid riktigt hård körning varma dagar. En annan fördel kan vara att "ljudliga" bakaxlar kan tystna något med tjockar olja.
Nackdelen är att en tjockare olja ger mer friktion, som i sin tur gör att bilen drar lite mer bränsle och du tappar lite effekt (här kanske vi pratar 1-2 % eller så). Samtidigt skapar högre friktion mer värme i olja, vilket i sin tur gör att den bryts ner snabbare.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Tack så mycket!
Nu ska jag bara överväga fördelar resp. nackdelar med SAF XO mot XJ.

mvh//

Oscar Johnsson
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Rekommederar inte boken XO?

Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Har tyvärr endast servicebok, min instruktionsbok täcker inte 328an :-/.
Vad kör ni andra på? är ni nöjda?

Oscar Johnsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.