AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.419

Bytt växellåda, samma fel?

Fick ihop bilen idag, med en nybeggad låda. Startar upp, kollar oljan, startar igen och lägger i växeln.
Inget händer? Samma jävla fel som med den gamla lådan, backen funkar utmärkt, men ingen drivning framåt.
Har jag fått en defekt låda eller kan det finnas nåt annat skäl till att det inte funkar?
Vi har bytt både lådan och convertern.
an
643
anlima
735iA -87
Lamellpaketet i lådan är slut. Bara börja om från början :-(
Har själv haft detta fel.

/Mats
fyfan, får ringa och skälla på killen som sålde mig lådan då. Han försäkrade att den funkade när dom plockade ur den.
Jag hittade svart lamellgegga i sumpen på den, men väldigt lite, så jag hoppades på att denna lådan skulle funka.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Finns ju en liten risk att du har nåt fel på kablage eller styrbox också..
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det finns en väldigt enkel sak att kolla om det är fel i lådan eller något elektriskt utanför lådan. Dra ur kanonkontakten på lådan och starta motorn. Du får failsafe varning på displayen. Om den går på trean på läge 1,2,3 eller D är felet elektriskt, möjligen utanför lådan. Om den fortfarande inte driver framåt sitter felet i lådan.

molle
Men hade backen funkat om det vore elektriskt?

Och om lådan går i nödläge, så måste man väl nollställa felkoder och grejer?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det blir getriebe varning på displayen när du startar motorn med kontakten urdragen. Men när du sedan stängt av motorn, satt tillbaka kontakten igen och startar motorn igen är det borta. Det blir felkod i minnet som inte påverkar och som raderas efter 60 starter.

Utan ström till en felfri låda kan alltid backen och trean läggas i. Så i ditt fall, om lådan går på trean med kontakten urdragen är det ett mekanisk-hydrauliskt fel i lådan. Går den på trean så är det ett elektriskt fel. Att dra kontakten är gammalt beprövat ZF renoverartrick.

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Där gick det lite fort på slutet. Om lådan går på trean eller backen med kontakten urdragen är det ett elektriskt fel. Om lådan inte går på trean eller backen med kontakten urdragen är det ett mekanisk-hydrauliskt fel i lådan.

molle
Ok, jag får väl testa att slita kontakten.
Har redan lämnat in den gamla lådan till en växellådsverkstad som skulle kolla på den nån gång i nästa vecka.
Jag tror inte att det är nåt elfel, gamla lådan gick sönder i en banzaistart, och den nya känns likadan. Står bilen på pallbockar så funkar de olika lägena framåt/bakåt, men med bilen på marken är det bara backen som har såpass "grepp" att den orkar driva bilen, det känns som lamellsallad i första lamellpaketet, inget elektriskt.
an
643
anlima
735iA -87
Ursäkta Koop men jag råkade trycka på för många knappar när jag skulle skicka "Powerposten" . :DD

/Mats
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det kan vara många saker till att den inte går framåt tex feljusterad vajer, växelväljarkontakt, elektrisk magnetventil som ska aktivera A kopplingens lameller för framåtdrift etc. Men det är ju ändå rätt löjligt att du får samma fel igen med låda nr 2, så några kollar att det inte är något annat innan lådbyte nr 2 är inte fel, även om det "statistiskt sett" är A kopplingens lameller som är slut när en 4Hp22 inte driver framåt.

molle
Ja det brukar ju vara A kopplingen som ger upp, och den svarta geggan i sumpen på lådan tyder på det också.
Jag ska bort till garaget senare, då testar vi att rycka kontakten och prova utan.
Hoppas egentligen inte att det funkar då, för då har jag ju lämnat in min gamla låda i onödan :P
Å andra sidan, fan va skönt om man kunde kört bilen lite, det var länge sedan nu.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ja abstinensbesvären är svåra om man inte får köra av sig på ett tag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.