AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.273

523i - 97 blir plötsligt överhettad, kan det vara termostaten som felar?

Zo
7
Zoobay
523i -97
Fick problem med min 523:a igår. På vägen hem så plingade det till och det stod att kylarvatten överhettat men innan jag han stanna så hoppade nålen tillbaka till mitten igen. Sen tog jag bilen imorse igen å då funkade det bra i ca 5 minuter till den la sig på det röda igen men hoppade inte tillbaka så jag stannade och åkte hem igen.
Har därefter läst Hassos mektips & diverse forums inlägg, efter att ha läst så trodde jag att det kunde vara vattenpumpen som lagt av men demonterade den nu ikväll och den var helt intakt så jag undrar om det är termostaten som spökar för kylarvattnet blir varmt på ena sidan men förblir kallt på den andra sidan om "huset". /Alex

Wroooooooooom!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
byt termostat+huset...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rätt luftning är A o O i kylsystemet, 90% av alla konstigheter beror på dåligt luftade system, eller ett litet läckage så att det blir luft i systemet. Luften hamnar alltid förr eller senare i termostathuset och då öppnar inte termostaten som måsta ha kontakt med vatten
Att din ena kylarslang är kall, den nedre, beror på att termostaten inte öppnat pga luft i sytemet eller felaktig termostat, även om systemet är luftat efter alla konstens regeler så tar det minst 30 minuter efter att få termostaten att öppna,
Och du ska absolut inte köra bilen innan termostaten har öppnat och luftningen är OK ,utan bilen ska stå på still tills termostaten öppnat och du har full cirkulation i systemet. Kör du den blir den överhettad pga att det finns luft kvar i systemet.

///MVH Hasso
Länk
Luft i systemet?
735
Hur går bilen i övrigt?
Vi hade liknande problem och bilen gick dåligt för att sedan bli varm. Detta var katalysatorn som var kass. Otroligt men sant..
Zo
7
Zoobay
523i -97
Tack för svaren. Provade att lufta igår men när jag skruvade upp luftningskruven för tredje gången (efter ca 15 min tomgångskörning) så sprack o-ringen så ska iväg nu å köpa en ny, om det inte funkar så får det bli ny termostat + hus.
Ska även nämna att bilen läcker vatten någonstan så det kan säkert stämma att den tjuvar luft därifrån. Det finns inget spårmedel man kan ha i vattnet för att upptäcka läckan lättare?
Bilen går bra annars har bara problem med bakluckan där den förra ägaren ( en äldre man) har kopplat ur centrallåset så jag vet inte riktigt hur jag ska få ordining på det heller men det är inte lika akut.
Hoppas på luft i systemt så kanske detta promblem är ur världen.

/alex

Wroooooooooom!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Tips!

Din -97 har säker avverkat runt 20K mil. Om du är osäker på om v-pumpen är bytt någon gång, byt den + termostat/hus nu.

Jag gjorde detta på min -98 i somras. Skriv ut Hassos eminenta mektips.
Även om det, som i mitt fall, visade sig bara vara termostaten som gav samma fel, så är det en klar investering att byta pumpen i samma veva.

Annars kommer den garanterat att rasa i sommar, halvvägs på semester resan. Fråga mig inte varför, men det gör den :-)

/J

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Var det plast eller metallskovlar på v-pumpen?

/J
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är ej helt säker om det var plast eller metallskovlar, men vissa hade tydligen plast (bakelit) och andra metall. Även på e36. Tycker Johans förslag var helt klart vettigt!

En fråga zoobay: Du bemödar dig med att demontera vattenpumpen och kika på den, sen monterar du tillbaka den gamla? Tycker det låter lite dumsnålt! Menar vattenpump kostar ca 600 spänn. En kokad motor kostar minst 20 000 spänn att fixa. Hade själv problem med termostaten förra vintern, bytte den, men även vattenpumpen och kylarslangar och sånt. Jag menar kul om den haverera när man är i långbortistan, eller mitt ute i skogen nånstans i inlandet.

Spårämnen i kylarvattnet vet jag inget om, men att lyfta upp bilen och lysa med en bra ficklampa brukar lösa det.
Zo
7
Zoobay
523i -97
Ska nu inhandla ny vattenpump & termostatat + hus. Ja jag satt tillbaka den eftersom att förra ägaren bytt pump vid 10 000 mil. Men det är väll lika bra att köpa allt nytt nu när jag ska riva i det igen. För att bli stående i långtbortistan med trasig vattenpump är väll inget som lockar direkt =)

Hittade även en spricka i termostathuset så kan vara där det läckt tidigare.
Ska man köpa orginaldelar eller kan man nöja sig med tex mekonomen?
Det är plastskovlar på pumpen.

Wroooooooooom!
Zo
7
Zoobay
523i -97
Hittar inte något hus ?Har bara hittat [ M52. 09.98- ] Min är ju tidigare än så.

Wroooooooooom!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
I och med att huset är i plast så spricker det ofta när man återmonterar det. Men det är inte direkt ovanligt att det läcker ifrån huset. Vattenpump gåt utmärkt att köpa från mekonomen, dem lämnar t.o.m 3 års garanti jämfört med 2 år på BMW. Termostat kan också med fördel handlas från dem, i mitt fall kostade en orginaltermostat 360 spänn på BMW, mekonomen tog 250 spänn för exakt samma, dvs en wahler termostat 88 graders.

Termostathuset är inget dyrt, köp den på BMW. Se till att byta packningarna och sånt också. Blir inte ens 1000 spänn i utgifter, eller ja, ca 1000 spänn om man även byter fläktremmen, som ändå ska släppas. Även detta är en billig försäkring, brister den så tappar du hydraultrycket, kylningen, el osv. Den gamla remmen kan du slänga i bagaget för ändå en extra försäkring! :)
Zo
7
Zoobay
523i -97
Tack för all bra respons!

Bytte termostat/hus + vattenpump. Fungerar hur bra som helst men anar att det bara va luft i systemet men nu är allt bytt så nu lär det hålla ett bra tag till :) Så jag slipper bli ståendes i långtbortistan i sommar med kokande motor.

/Alexander

Wroooooooooom!
Och till alla andra som läser denna tråd KÖR INTE RUNT MED EN BIL SOM GÅR UPP PÅ RÖTT! Det kan bli riktigt ruskigt dyrt det där, nä ring bärgaren eller någon polare som kan bogsera till verkstad eller hem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.