|
|
|
|---|---|
| Har stora problem med min nya E92, den är helt värdelös på halt underlag. DSC verkar gripa in men först efter att bilen snurrat ett halvt varv. Enl BMW fungerar systemet som det ska. Min misstanke är att det är de dubbfria RFT däcken som är boven och att DSC inte klarar att parera det usla greppet i dessa däck. Nån som upplevt nått liknande ? | |
| Oj det lät inte roligt. Har dock inget svar på din fråga men det finns trådar där RFT-däcken diskuteras (och sågas). | |
|
Jag har märkt att min mors nya 120i med dubbade RFT-däck spinner väldigt enkelt. Det allra minsta gaspådrag och bilen sladdar till. Det märks inte i någon av de andra bilarna vi har. Inte min fars 3-serie, som har vanliga dubbdäck. Trots att de är aningen slitna håller dessa greppet bättre än RFT-däcken, samt att de sladdar och spinner betydligt mindre. Jag är helt 100 på att det är RFT däcken på min mors BMW iaf. Tror det är samma för dig. Tänk på att de flesta dubbfria RFT-däck som BMW säljer är kontinentala-vinterdäck och dessa kan inte mäta sig med ex Nokians Hakkapeliitta RSI. |
|
|
jag har dubbade hakkapelitta 5 (RFT) på min, och när jag har kopplat ur antispinn (DTC) - så kan jag knappt få upp den på ställ. Upplever min som mycket stabil. Fråga din handlare om du kan få switcha däck med en av deras demobil - så du kan prova om det är ngn skillnad. *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
|
Lyckades köra fast med en E91 på en minimal snökant. Den bara spann på hjulet med minst fäste, precis som morsans gamla Ford Granade dvs helt värdelöst! Trodde att antispinnen skulle skicka över kraft (genom att bromsa ena sidan) till hjulet med fäste med icke då! Då är E36 bättre för den verkar iaf försöka fördela kraften. Någon med liknande erfarenhet? Är det diffspärr på E36 men inte på E91? Tillval eller standard? *ångrar att det inte blev en "Xi"* |
|
| Jag har kört ca 4000 mil med E9X med dubbfria RFT av olika fabrikat, kommer man bara iväg från stillastående och kör med hjälpsystemen påkopplade så framstår bilen som en vinthund på vinterväg. Har varit på skidsemester i Norge, tuggat moddiga lands- och motorvägar utan problem. Att blien skulle snurra ett halvt varv med DSC inkopplat låter otroligt om systemet är kalibrerat som i mina treor. | |
|
Kanske är värt att nämna att hon har Goodyear Ultra Grip 500 RFT på bilen. Hakkapeliitta 4/5 är bra mycket bättre i vinterföre än vad Goodyear UG 500 är. Det märks nog tydligast när man använder RFT-däck. essen888: Vad kör du med för dimension på vinterdäcken? Dimensionen kan vara rätt så avgörande. |
|
|
Håller med mistafrizz. Har heller inga problem med fäste, nog för att DSC jobbar hela tiden när man skall iväg. men det går väldigt stabilt. Men aldrig har jag blivit stillastående i någon snödriva. Jag kör en hel del i värmland som har en hel del snö. Går stabilt och fint Har Hakka 4 18" /225 ikke RTF. Mvh Kristian |
|
|
Ok, tack för svaren så långt. Har Goodyear UG7 225/45-17 dubbfria. Jämför med min gamla E39 525iA som var stabil som ett lok på Pirelli Dubbfria. Aldrig ett kast med bakvagnen hur halt det än var. Ska nog be BMW kolla kalibreringen av systemet, nått måste vara fel. |
|
|
Annars kan du ju alltid försöka få däcken utbytta mot Continental Viking Contact 3 eller Nokian Hakkepeliitta RSI. De är mycket bättre än UG7:orna. De är gjorda för våra vintervägar. Kan DSC vara fel kalibrerat? Jag trodde det hade fasta inställningar. Det ända är väl isåfall att be BMW programmera om DSC:n, om de nu är villiga till att göra det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.