|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Såg ett trimchip till en BMW 325 E30, som skulle ge 15 Hk. Jag undrar nu kan det verkligen ge 15 Hk?? | |
|
Ja det stämmer nog. Den effektökningen låter rimlig på en sugmotor. Man kan ju bara öka bränslemängden och justera tändningstidpunkten med chipset. Nisse |
|
|
Okej... Jag tyckte att de låter väldigt mycket. Vissa säger att de ökar hk, och vissa säger att de inte gör något alls. Har du någon erfarenhet utav trimchip?? |
|
|
Några 15hk kommer du inte få ut av bara ett chip. Skulle nog mer tippa på mellan 5-10 kanske... Men du får ofta en mer optimerad kurva. |
|
|
Jag misstänkte nästan detta. Vad menas med en optimerad kurva?? Att den drar jämnare i hella registret typ? |
|
|
Ja, jag köpte själv ett chip till min bil i slutet av -90 talet. Min har ju original 170 hästar och chipet skulle garanterat ge 15 hästar enl. en större BMW trimtillbehörfirma om motorn var frisk original. Då tyckte jag att det var dyrt för 15 hästar men blev nöjd när jag provkört och märkte så stor skillnad för det enkla trimmecket. Nisse |
|
| stämmer nog me 15 hästar, jag har ett sånt i min 320 som skulle garantera 15 hästar. kostade 1500kr. helt klart värt de. | |
| ja för det är ju inte så att dom öppnar spjället mer så när du har halv gas är det samma som fullt innan eller...... | |
|
Flyttat varvstopp, det är vad som märktes i praktiken på min bil. Ingen större förändring i varken känsla eller tid på strippen. Satsa hellre på en luftmängdsmätare och spridare från E34 535i! Det är samma pengar det handlar om. Där märker man skillnad, kanske inte så mycket på fullgas, men i alla andra lägen så drog bilen på ett helt annat sätt. Det elektriska passar bolt-on, luftbälgen får man antingen misshandla och kränga ut, eller så gör man som jag gjorde och svarvar en adapter och använder en bit silikonslang. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| AHA. men du, passar e28:ans LMM på e30:is kabel?... | |
|
Jag har för mig att kabeln inte är de samma, och passar ej. |
|
|
Det stämmer, kontakten passar inte på E28´ns. Jag vill dock minnas att jag på detta forumet läst att man i detta fall kan montera 325´ns LMM-kretskort på E28´ns. Säkert en del pill och jag vet inte exakt hur det går till mer än att kretskorten sitter under det svarta locket vid kontakterna. Kan bara be dig söka på forumet om du vill veta mer e30-power. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| ook. för ja har ju bytt ut allt på insugssidan så de e 3" samma som på 528 e28 men de ända som fattas nu är en större LMM. | |
|
Jag tror att jag kommer prova ditt koncept Davve :) Med luftmängdsmätare och spridare från E34. Behöver man justera bränslet något, isåfall hur? |
|
|
På min bil behövde jag inte justera något alls (E30 320i -87 med M20B25), motorn var original invändigt. Bara att montera, tuta och köra! Det går säkert att justera upp bränsletrycket med en justerbar BTR, men jag tror inte det behövs om man inte funderar på turbo och sånt. Jag körde min bil mellan 1000-1500mil så här och det fungerade utmärkt. Förbrukningen höjs inte heller som en del påstår. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Okej...de låter kanon bra. Då skall jag kolla runt efter Lmm & spridare, se om man hittar något. Du råka inte ha några sådana grejer som ligger och samlar damm Davve?? |
|
|
Jag måste passa på att fråga ett par grejer till. Är det en fördel att man plocka bort insugsrören när man skall byta spridare ? Hur går jag tillväga när jag skall ha bort de gamla spridarna, är de typ att rycka bort dem? |
|
Paap Reeder |
... men grabbar!??!! "Inte faen har dom nere i Munchen satt fel spridare och LLM på en E30" ... måste vara en skröna att grejor från en 3,5 skulle ge mera fart i en 2,5:a!!! MVH /// Paap R |
|
Jag själv har ej någon erfarenhet angående detta. Jag går efter ett råd som jag trodde att man kunde följa. :/ Jag få granska närmare på detta ämne i forumet, och se vad man kommer fram till. Tack för din åsikt... |
|
|
Paap Reeder. Jag har faktiskt provat i mellan 1000-1500 mil. Skillnaden är inte stor på fullgas som jag tidigare skrivit, men i alla andra gaslägen så går bilen mycket märkbart piggare! Tillsammans med en lättning av bilen på ca 60kg ökade jag slutfarten på strippen från (avrundat) 141km/h till 149km/h. Jag är ganska övertygad om att dessa 60kg inte ensamma stod för den ökningen, i synnerhet med tanke på att det redan usla startfästet blev ännu sämre efter lättningen (jag hade obromsad diff). Jag delar med mig av mina erfarenheter, sedan är det upp till var och en att bedömma om de själva vill testa. I vilket fall som helst så anser jag att byta till 535-LMM och spridare är betydligt mer prisvärt en trimchip då det handlar om samma pengar. 535-grejerna ger ett märkbart resultat, trimchip ger inget annat än flyttat varvstopp. NEED4SPEED4U. Det går att byta utan att ta bort insuget, jag gjorde det. Men det är fruktansvärt trångt och skulle jag byta idag med den erfarenheten hade jag demonterat insuget. Spridarna är bara att rycka upp och trycka ner de nya, de hålls sedan fast med fuel-railen. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
Paap Reeder |
... hm! Alla kan ju ha fel så även ego boy ... men ännu är jag inte helt övertygad. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.