|
|
|
|---|---|
|
Jag var med om ett riktigt skumt fenomen häromdagen. Åkte hem från en polare som bor ca 10 mil från mig, och hade min mobiltelefon liggandes vid mätarna på instrumentpanelen kopplade till en gps via bluetooth för att visa mig vägen. Plötsligt börjar varenda mätare på hela instrumentpanelen dansa disco!! Blir helt chockad och börjar direkt kolla efter en lämplig ficka att stanna då bilen "säkert dör snart"... då piper min telefon och jag har fått ett SMS! 5 sekunder senare återgår mätarna till normalläge. Har haft mobilen i bilen i ett halvår och aldrig vart med om fenomenet (och heller aldrig i någon annan bil).... hade det att göra med att bluetooth + gsmsignaler blev för mkt för elektroniken? :) Helt plötsligt får jag ny förståelse för varför man måste stänga av mobilen när man flyger ;) (vilket jag iofs alltid gör, men vet att andra slarvar) Hur som helst..... nån som har en bra förklaring? | |
|
Inte bättre än den du redan skrivit. Det är GSM-sändaren i telefonen som kvitterar t.ex SMS eller bara uppgraderar sig allt eftersom man kör mellan olika basstationer osv, förutom vid samtal naturligtvis. Helt nära telefonen blir fältstyrkan (det som felaktigt kallas strålning i media) rätt hög och stör ut allt från instrument till radio, vanliga telefoner, stereo, TV osv. Det finns exempel på airbag som skjutet när en konstapel hade sin bärbara komradio vilandes mot rattcentrum för många år sen. Han hade nog Ericsson/Niros stämplat i pannan en tid efteråt... Skämt åsido, det är allvarliga risker om man har otur, finns en anledning till att man bör ha yttre antenn kopplad till telefonen i bilen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.