AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.121

Bygghjälp BMW 520 Turbo i E60 chassie

Di
29
DigiMan
BMW E39 530d Touring -01
BMW E60 520i Sedan -04
Hej!
Jag har snart en 520i -04 Man som jag tänkte turbokonvertera..

Jag har bara spånat lite ännu, men

Finns det grenrör som passar denna motor (M54?) rakt av med T25 fläns?

Målet är 275hk @ 8psi 98okt kanske lite mer med e85, det ska vara valbart mellan 98 & E85, ingen kompsänkning på motorn är aktuell.
GT2560R Laddare borde väl fungera bra men vilken av dessa?
Vatten/luft IC kan det vara något? Jag såg PWR hos motornord för 300hk
Vilket tillägssprut är bäst för min konfiguration?

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Länk

Esstuning ska ha 5330eur och då blir det exakt som du vill ha det... de specar 275hk vid 8psi

// Erik
Di
29
DigiMan
BMW E39 530d Touring -01
BMW E60 520i Sedan -04
Jo visst är det så men då pratar vi kompressor och inte att välja mellan BF98 & E85 , jag har kontaktat dom om E85 men det finns inget intresse av det från deras sida.
Turbo verkar intressantare eftersom det finns möjlighet att styra laddryck enklare,
DigiMan
Har du inte kunnskapen själv i denna fråga skulle jag rekomendera färdigt kit (från tex ess) som man vet fungerar istellet för att exprimenter själv. Men visst är det mer spännande om du kör ett eget alternativ som säkert inte blir lika driftsäkert men roligar för oss att läsa om. Jag skulle i alla fall tänka till två gånger innan jag bestämde mig om jag var du.
Varför så viktigt med E85? Att spara soppaslantar kan ju knappast vara en prioritet i detta fall
Di
29
DigiMan
BMW E39 530d Touring -01
BMW E60 520i Sedan -04
Kunskapen om hur det ska göras har jag, lite sämre ställt med svetsningen om jag ska tillverka t.e.x grenrör själv.
E85 alternativet ska finnas för att man ska kunna köra med högre laddtryck/effetkt, samt att det är fördelaktigt att kunna ha e85 som option.
Det verkar dock inte som man kan få några tips på det här forumet förutom att importera ett esstuning kompressorkit.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du vill ha turbo så snacka med Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.