|
|
|
|---|---|
|
Hallo! Finns det sportstolar i tyg/alcantara utan stolvärme? Är det bilar sålda i tyskland som saknar stolvärmen? Kan jag flytta över stolvärmen mellan en stol med värme och en utan? Stämmer det att värmeslingorna sitter i klädseln? Många frågor men är lite konfunderad! M.v.h. Linus Wiberg | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På skinnstolar är slingan fastsydd i skinnet. Hur det är på textilstolar vet jag inte. Det finns säkert en o annan privatimport utan stolsvärme, men det är nog oftast tygstolar och i bilar från USA där stolsvärme inte är så vanligt. Tyskarna vill nog helst ha värme i rumban i sina skinnstolar också. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har ju tyg/alcantar stolar. Men kanske är något kabelbrott eller liknande istället? Trycker jag på stolvärmen så tänds alla 3 staplarna men släcks igen när jag släpper knappen..... Värmen funkade i mina gamla stolar. Har nämligen bytt till nyare stolar vilka verkar sakna stolvärmen ?!? /Linus |
|
|
Kolla säkringarna i handsfacket.Min reagerade lika när säkringen var trasig. |
|
|
Om jag inte missminner mig så kallas det väl för vinterpaket om man har värme i stolarna och nåt mer ingår också. Rätta mig om jag har fel Mvh Robin |
|
|
Bergis nåt som har blivit fel i elektroniken... mina betedde sig likadant när de var felkopplade. Länk |
|
modano |
I Tyskland kallas det Kaltlandpaket om man har värme i stolarna. Många Tysk/Italienskimporeterade bilar saknar värme i stolarna. Allra troligast är att sensormattan (som är insydd i sätet eller ryggstödet)) är trasig. Byte av hela klädseln nödvändig. Det är först nu på E90/E91/E92 som värmen är separerad från klädseln. |
|
Stolarna kommer från Svensk bil har jag fått reda på. Dock från en -03:a o min bil är en -00:a. Skiljer det sig på dessa modeller gällande inkoppling av stolvärme?!? Är sensormattan separerad från värmeslingorna eller är det samma enhet? Enl säljaren skall stolarna ha fungerat då de lyftes ut och det känns märkligt att båda två inte skulle fungera ?!? Kan jag om jag demonterar stolen se stolvärmen eller dess kontakter ? M.v.h. Linus |
|
modano |
Sensormattan är separat men sitter bara i passagerarstolen. Är kontakten isatt? Ska inte vara några konstigheter, är dina gamla stolar och de nya av samma typ (manuella/elektriska)? Stolkontakten ser du under stolen utan att demontera något. |
|
Kontakten / kabelhärvan är ändrad på bilar tillverkade från Februari 2000, skumt att det skett en brytning mitt i ett modellår men enligt ETK så är det så, kolla på Länk , det finns en adapterkabel där, undra tro om den kan passa? MVH "Shopkeepern" |
|
|
Ok?!? Låter mkt skumt... .Själva kontakten passar i stolen men frågan om de ändrat nånting i vilka stift som används?!? Nån som har mer info om detta eller rent av kopplingschema för stolarna ?!? M.v.h Linus |
|
|
Jo, kontakten passar men den har lite annat utförande på förarstolen, stiften verkar inte sitta på samma ställe, har du gamla stolarna kvar så bör det gå att byta ut kabelhärvan, den är ordentligt klamrad med plaststripes men den verkar vara delbar och den säljs ju lös... MVH "Shopkeepern" |
|
|
Okaj tack för all hjälp.... Då har jag att göra en dag med andra ord! /Linus |
|
|
Hallo! Nu är detta löst så jag tänkte skriva här så ni andra som byter stolar mellan årsmodeller kan få igång stolvärmen. Det som skiljer är jordkabeln. I min bil sitter jorden på stift 23 i kontaktstycket men på stolen från -03 sitter jorden på stift 14. Så byt dessa helt enkelt så funkar el stolvärme. Hoppas de kan hjälpa nån av er iaf som byter inredningar! /Linus |
|
|
Tackar för tipset, skall byta till -01 stolar i min -00. Detta kommer jag råka ut för känner jag på mig, tack ElWeeman! DetÄrInteFartenSomDödar,detÄrSmällen EllerSomVi Cowboys Säger,Its not the fart ThatKills ItsTheSmell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.