AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.641

Drivaxelbyte e46 - är jag först?

Fick byta ena drivaxeln på min 320d e46 nu i veckan, söker för skojs skull på forumet på drivaxel AND e46 men hittar inget så nu undrar jag om jag är den förste som fått byta en sådan eller?

Nu har jag kanske kört lite längre med min än många andra men inte så himla långt ändå, 21200mil.

Ett oljud likt ett lagermorrande bakifrån uppstod för ett tag sedan, bytte höger bak eftersom jag bytt vb för ca 5000 mil sedan men ljudet var kvar. Hade bilen upphissad och kände, vred och lyssnade mig fram till att ljudet kom från vb trots allt. Kunde höra att vänster drivaxel klickade högre då man snurrade på hjulet men trodde mest det berodde på den ovanliga vinkeln på axeln om blev då hjulet hängde i luften och tyckte mig kunna höra ett lagerljud också, om man lyssnade med huvudet inne i baksätet när man samtidigt snurrade på hjulet lite.

Så småningom bokade jag in ett hjullagerbyte vb och i samband med detta upptäcktes att drivaxeln var rejält orörlig. Särskilt den inre knuten kunde man inte med handkraft få att röra sig in/ut plus att när man vinklade den gick den också väldigt trögt och låste sig i vissa lägen. Den glappade dock inget. Undrar vad som fått den att bli så?

Damaskerna var hela och tätat och fett verkade det finnas så nu har jag tagit lös den inre knuten och den ligger och tvättas i fotogen så man kan se om den är slite på något sätt då man fått bort allt fett.

Oljudet är i alla fall borta med bättre begagnad drivaxel och nytt lager, kände på det gamla lagret och det kändes inte helt fräscht faktiskt men jag vet nu inte om oljudet kom från lagret eller axeln, lät i alla fall mer som ett lagermalande och kanske det var så att den stela drivaxeln slitit på lagret och därför inte hållt mer än 5000mil?

För de som är intresserade av att veta vad en utbytes drivaxel kostar hos bmw så är priset 3750:- (Min kostade 1400:- inkl. frakt från en bilskrot, från en kärra som gått 1/4 så långt som min). Det verkar inte finnas några lösa delar som knutar eller ens utbytesaxlar hos några andra reservdelsställen, någon som vet varför?

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.