AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.173

Hur byter man olja i växellåda och bakaxel?

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
När jag köpte min 525:a E34 för snart ett år sedan hade jag bestämt mig att inte lägga pengar på bilen. Visst byta motorolja o filter o tvätta ut o ivändigt men i övrigt bara reparera det som ev. går sönder, alltså inte överserva.
Lät häromdagen en vän o tillika BMW fantast provköra bilen. Han godkände den men rekomendera starkt att byta olja i växellådan då den inte gick lika mjukt som den enligt honom skulle plus oljebyte i bakaxeln. Det jag undar är om man håller på o byter olja på dessa ställen? Dagens bilar gör man ju inte det på, där är väl dessa ställen närmast plomberade.

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det finns inget som heter evighetsolja. "Dagens bilar" har problem med rasade automatlådor och slutväxlaraxlar just pga av att man utelämnat bytet av olja i just växellådan och slutväxeln, detta för att få ner servicekostnaden de första 10000milen innan växellådor och bakaxlar börjar ge med sig...

Jag har bytt olja i bilar med sk. "life-time" olja och det har inte varit någon vacker syn, fullt med metallspån i växellådsoljan.

Oljorna bör bytas vid varje INSP II, dvs vid varje 3000:e mil i ditt fall.

Kom ihåg att olja fortfarande är billigare än metall...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kan tillägga:
Materialkostnad ca 400-600:-
Arbetstid max 45 min för en bilmek.

Rek olja: ATF Dexron III i lådan (manuell) och Castrol SAF-XO (obromsad slutväxel).

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.