|
|
|
|---|---|
|
När jag köpte min 525:a E34 för snart ett år sedan hade jag bestämt mig att inte lägga pengar på bilen. Visst byta motorolja o filter o tvätta ut o ivändigt men i övrigt bara reparera det som ev. går sönder, alltså inte överserva. Lät häromdagen en vän o tillika BMW fantast provköra bilen. Han godkände den men rekomendera starkt att byta olja i växellådan då den inte gick lika mjukt som den enligt honom skulle plus oljebyte i bakaxeln. Det jag undar är om man håller på o byter olja på dessa ställen? Dagens bilar gör man ju inte det på, där är väl dessa ställen närmast plomberade. | |
|
Det finns inget som heter evighetsolja. "Dagens bilar" har problem med rasade automatlådor och slutväxlaraxlar just pga av att man utelämnat bytet av olja i just växellådan och slutväxeln, detta för att få ner servicekostnaden de första 10000milen innan växellådor och bakaxlar börjar ge med sig... Jag har bytt olja i bilar med sk. "life-time" olja och det har inte varit någon vacker syn, fullt med metallspån i växellådsoljan. Oljorna bör bytas vid varje INSP II, dvs vid varje 3000:e mil i ditt fall. Kom ihåg att olja fortfarande är billigare än metall... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Kan tillägga: Materialkostnad ca 400-600:- Arbetstid max 45 min för en bilmek. Rek olja: ATF Dexron III i lådan (manuell) och Castrol SAF-XO (obromsad slutväxel). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.