|
|
|
|---|---|
|
Kolla denna: Länk Bilen ser ju otroligt fin ut, t.o.m. facelift. Priset är, i mitt tycke, rena skämtet! Hur kan den rasa så mycket? /L | |
|
Det är väldigt enkelt. De som har råd att köpa dessa bilar nya, vill absolut inte ha begagnat. De som kan tänka sig att köpa begagnat, har inte råd att betala mer. Därför hamnar bilen i ett litet taskigt läge, där de som vill ha den inte kan köpa den och de som kan inte vill köpa den. Bilen sjunker som en sten i värde. |
|
|
Bilen är dessutom två årsmodeller gammal!!! Om drygt ett halvår är den tre årsmodeller gammal.... Sjuserien har inte rykte om sig att ha speciellt bra 2hv heller. En verklighet den delar med andra stora sedaner som kostar 1MSEK nya... |
|
|
Dessutom är den väl direktimporterad? ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå |
|
|
Det är väl ingenting. CL600 och cl 500 kostar dryga 1,2 mille och efter 2-3 år så är de nere på 300 000 kr. |
|
|
Nästan ofattbart hur de rasar i värde. 760:an i länken kostade ju över 1 miljon ny och så tillkommer utrustningen. pris efter 2 1/2 år ca 380000. Länk Mvh Mikael |
|
|
Ok, ni har era argument. Mugge, din förklaring är ganska bra. Men ändå! Jag tycker värderaset är helt vansinnigt. Även om bilen är importerad (det kan man ju misstänka) och även om den är två årsmodeller gammal, så har den bara gått 850 mil - den är faceliftad - och ser ut att vara som en helt ny bil! Det är inte så att jag klagar, jag hör snarare till begagnatspekulanterna än nybilsköparna ;) /L |
|
|
Att bilen är importerad är inte något negativt i mina ögon. Det är inte speciellt många svenskar som har råd att plocka ut nya E65:or. De E65 bilar som säljs i sverige är dessutom sämre utrustade i jämförelse med tyska E65 bilar. Man får räkna med att en dyrare BMW tappar ca 50% av sitt värde vart annat år, vilket är närmast tragiskt när man tänker efter. Tittar man dessutom på dessa bilar som har nypris motsvarande en svensson lägenhet så blir 50% helt plötsligt sjukt mycket pengar. Tänk också på att så gott som alla 7-serie bilar köps kontant utan finanshjälp, de som köper dessa bilar nya behöver sällan låna till en bil. Vilket också låter logiskt när man tänker på att det skulle generera mycket roliga månadsbetalningar bara för att hinna i kapp värderaset. Räkna att man skulle behöva amortera 300 000 kr /år, det skulle ge en månadsbetalning på blysamma 25 000 kr + ränta. Frågan är bara varför man väljer att sälja en 750 efter 800 mil, för han kan inte ha fått mycket i inbyte för bilen. Så antingen var det för att han bara var tvugen att köpa en 760i eller att han gick i personlig konkurs. ;-) |
|
stma |
Hej! Tror Ni inte att man missat mil-nollan? 8500? Tycker den liknar syrrans Toyota (älskar BMW, inte Toyota), men; industrispionage? S-et Let The Good Times Roll |
|
545k för 750n känns ju riktigt prisvärt, jämför tex. med denna: Länk Tvärtom tror jag knappast nya 7-serie bilar köps cash, 99% är nog företagsbilar/tjänstebilar som leasas, både i Sverige och Tyskland BMW CS #5139 |
|
| Detta ekonomiska vansinne drabbar alla som köper nytt. Ju högre insats desto större förlust.Dyrast är dom första milen i en bils liv, inte de sista även om slutvärdet är 0 eller t.o.m. minus.Det finns inget nyhetsvärde i detta.Man har alltid tjänat stora pengar på att låta ngn annan köra de tio första milen på en ny bil./ Snåljåpen. | |
|
Mugge, jag gissar nog (som J.L. är inne på) att det ofta handlar om tjänstebilar, för högre chefer och direktörer. Men ponera ändå att man sprättar upp madrassen och ger handlaren 1 miljon för en ny bil - det är ju helt sjukt att sedan sälja den efter ett år för, säg 700 000! Då har man ju, i likhet med ditt räkneexempel, ändå förlorat 300 000 / 12 = 25 000 per månad... + driftskostnader. Hoppas att snubben köpte sig en 760 i stället, snarare än gick i konkurs! J.L., ja den där 745:an bekräftar väl antingen att jag har rätt i att "min" 750 är über-billig eller att "din" 745:a är riktigt dyr ;) /L |
|
|
J.L, När jag pluggade så arbetade jag kvällar/helger på ett företag som via telefon gjorde intervjuer. En av uppdragsgivarna var just BMW Sverige, som ville att vi ringde upp ett urval av nybilsköparna för en intervju på ca 45 minuter. Under dessa 45 min gick vi igenom många punkter där kunderna kunde ge synpunkter på allt som hade med bmw att göra. Försäljning, bemötande fr återf, maskinell hållbarhet, märkesimage, garantiåtaganden, BMW bank med mera. Detta var alltså 2001 - 2002 någon gång, jag var timanställd och utförde bara intervjun, pratade i tele och skrev in svar i datorn. Så jag fick aldrig någon rapport sedan sammanställningen var klar, men min slutsats utifrån de intervjuer jag gjorde är att samtliga 7 serie bilar köptes utan finanshjälp och att M3 E46 ägare var i särklass mest missnöjda med hållbarheten på sina bilar. Studien vände sig bara till privatkunder, så andelen leasing bilar känner jag inte till. Men det låter rimligt att företag köper bilarna. Att en bil säljs efter kanppt 1000 mil kan också bero på att det är en bil som en högre BMW chef fått i bonus och som sedan säljs av billigt. Men priset på 545 är lite väl i underkant speciellt med tanke på face-lift och miltal, till och med om den skulle ha gått 8500 mil. Fast en bil med 8000 mil är inte i nyskick i mina ögon. |
|
|
Loqmankaki; "CL600 och cl 500 kostar dryga 1,2 mille och efter 2-3 år så är de nere på 300 000 kr." Poängen stämmer, men du överdriver lite väl mycket...den billigaste (och därför ej representativ) 2004 CL500:an kostar f.n. 439000:- på BytBil liksom. En normal CL600 med normala mil från -05 ligger på över 600 papp - även på Mobile.de... |
|
|
Ett annat exempel som visar hur klokt det är att köpa dyra bilar: En bekant köpte 1990 en villa för ca 1 miljon och en BMW 750 för ca en miljon. Idag är villan värd 3 miljoner och BMW:n värd 20 tkr. Värt att tänk på innan man slantar upp för en ny fläskbumse! /Ronin |
|
| Att en bil köps utan finanshjälp betyder ju inte att den måste vara köpt av en privatperson! I många fall så köps bilar som 7-serien nya av just företag! Att du har pengar beror ofta på att du också är duktig på att minska dina utgifter! Många kapitalvaror ägs på pappret av ett företag! | |
| Vad gör det om bilen tappar halv mille när Du tjänar 1 mille per månad på aktieklipp! | |
| Vem gillar att förlora pengar? | |
|
Ingen gillar att förlora pengar! men pengar kan bara användas till att köpa upplevelser. BMW är en stark upplevelse! Det är upp till dej vilket som känns bäst, oanvända pengar i plånboken eller minnet av upplevelserna du lade dem på! |
|
| Dom spm förlorar 1 mille på dessa bilar har mer råd än vi som förlorar 50.000:- då o då. Skitpengar rent ut sagt om Du är mångmiljonär | |
|
De förmögna människor jag känner, ät det för att de bryr sig om både utgifter och intäkter! Sen finns det lottomiljonärer och liknade som strör pengar omkring sig, men de är oftast inte rika så länge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.