|
|
|
|---|---|
|
håller ju då på att trimma bilen en hel del och kom och tänka på en sak, läste i ett jätte gammalt repotage från typ 80-talet om då e30 kom och läste där att ända som skilljer på motorerna på 320 och 323 är veven, så ja tänkte för att få ännu fler hästar i motorn skulle ja kunna använda mej av en 323 eller 35 vev? skulle en 325 vev funka i en 320? har för mej ja hört att blocken ska va litelite anorlunda gjorda på 325 av nån men de lär väl kanske passa ändå?, för er som vill veta va ja har för övriga grejer så är de följande (och nej blir ingen 325 motor, kanske blir turbo till nästa sommar) * värre kam * hårdare ventilfjädrar * nya vipparmar * 528 spjällhus * 325 lmm (pga kontakten, vet ej om de är samma på e30-e28) * 528 spridare * höjjt bränsle tryck me hjälp av bränsletrycksregulator från 528 * 325 ifall de är större? annars uppborrat insugshål (skulle tydligen göra skillnad) * värre tändstift (DYR MODELL) * cometition racing spark plug kit. * chip * 2,5" avgassystem 2st simons burkar * extraktor * alla packningar nya * öppet filter (BMC filter) * planad topp med orginal packning så de blir lite värre komp * nyslipade ventiler ..................................ENDAST SERIÖSA SVAR, TACK................................. | |
|
På min 320 som jag kör folkrace med så tog jag och satte i veven, kolvar och stakar från en 323. Sedan vred jag bara om klaffen i lmm'en tills den gick rent. När man byter veven så blir det ganska högt kompförhållande 11,4:1. 320 och 323 har samma borr men olika slag, 325 har större borr men samma slag som 323. Med dom modifieringarna så blev den ganska jämförbar med en standard 325E30. _______ //Niklas |
|
| okej de va ju så som ja misstänkte då. men du ska ha jävligt tack för hjälpen :D:D:D, men de där me LMM:en, hur spänner man upp dom? har aldrig förståt hur... | |
| Koni:Vad menar du. Med dom modifieringarna så blev den ganska jämförbar med en standard E30 325i ? | |
|
I lmm:en sitter det en fjäder som man kan flytta efter på ett kugghjul. BMW Berra: Man får en ju en 323:a som är ganska stark pga det högre kompet, sedan ihop med den lägre utväxlingen så accar den jämt med en 325:a. Har dock lastat ganska mycket vikt i bagaget så den startar väldigt bra. _______ //Niklas |
|
| Koni: Vridmomentet har liten betydelse vid fullgasacceleration, däremot den lägre utväxlingen har betydelse sen har ju 325 större ventiler,större insug pluss att den är på 2,5 liter jag tror inte utväxlingen kompencerar det. | |
| bmw berra: undrade ju hur stir skullnad de är på insuget till en 325:a, vet du va måtten är?, vet du hur mycke större insuget på 325:an jämfört mot 320?... | |
|
e30-power:Jag vet inga mått men jag vet att det är större. |
|
| okej så me tanke på allt trimm ja ska he på så skulle de göra skillnad me 325 insug?. kommer inte ha råd me annat än de där just nu så de blir att köra me de där just nu sen kanske ja portar å donar toppen lite mer nånting i sommar men över nästa vinter så blir de att byta till 323 vev, nya kolvar, nya vevlager och annat smått i nedre delen. | |
|
Koni: Slaget är inte lika på 323 och 325. 323 har 76,8mm och 325 har 75mm. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.