AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.844

Polish/wax hur ofta?

Visa användare
34
Joz123
320 CI M-sport 05
Tvättar bilen två gånger i veckan och vaxar en gång i veckan(efter tvätt).Jag an vänder en poleringsmaskin som jag köpte ifrån micro för 699 och den funkar super.

Det jag undrar dock är om inte själva poleringssvampen som finns i maskinen "sliter" på lacken? Speciellt då jag vaxar varje vecka är jag lite rädd för att det ska tunna ut lacken.

Vaxar jag bilen för ofta med poleringsmaskin eller hur gör ni?

Använder mig förresten utan Sonnax hela serie.
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Varje vaxning sliter på lacken i olika mängd beroende på vilket vax och hur mycket polermedel det innehåller. 52 vaxninngar per år låter mycket för mig.
Efter en riktig vaxning ska bilen helst bara tvättas med vatten eller rekomenderade milda tvättmedel 1-2 veckor annars tvättar man bort vaxet igen. En annan risk är att man bränner lacken om man gnuggar för hårt med polermaskinen.

Jag personligen går över bilen 2-3 gånger per år och då använder jag Autosmarts produkter både polish och vax och en Cyclo dubbel polermaskin. Vaxet kan läggas på över allt på bilen. Lämnar inga fläckar på lister eller plast. Är mycket nöjd med glansen efter en sådan behandling ovh bilen blir extremt lättvättad.

Jag jobbar inom ambulanssjukvården och vi vårdar våra ambulanser på samma sätt med vax och polish cirka 2 ggr per år. Bilen blir lätttvättad och glansen långvarig omarbetet utförts på bästa sätt. Har fått en utbildning/instruktion hur proffsen gör på rekondfirmorna.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Joz..

Använder du ett rent vax, dvs ingen kombilösning polish/vax så kan du lugnt vaxa på utan att vara rädd för genomslipning.
Polish skall du inte använda så ofta...vår och höst räcker sedan vaxning där i mellan.
Nu vaxar du bilen oftare än nödvändigt och allt du uppnår är en större konsumtion av vax till ingen nytta.

Nu tror jag att din micromaskin är tämligen ofarlig för genompolering då den helt enkelt är för klen.

Sök på inläggen så ser finner du mängder av bra, bättre,bäst tips.

Mvh
Skalman
Visa användare
34
Joz123
320 CI M-sport 05
Ok tack för hjälpen!

Hur ofta anser du att man skall vaxa sin bil?
Var tredje månad kan vara en bra riktlinje. Vanligt vax har tyvär kort livslängd. Men använder du alltid avfettning vid dina tvättar så kan det behövs vaxas en gång i månaden.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tjaa... ett bra vax håller minst 1månad om du tvättar 1gång i veckan.(vintertid)
(beror lite på vilka kemikalier du använder när du avfettar)
Det skadar inte lacken på något sätt att vaxa så ofta som du gör....bara som sagt lite slöseri :) men är det ok för dig så fortsätt, vissa tycker ju helt enkelt det är kul att vaxa :D
Sedan finns det ju vaxshampoo att underhålla vaxet med

Mvh
Skalman "Buff´n Shine"
Visa användare
34
Joz123
320 CI M-sport 05
Hehe tycker alltid man får till sådan fin blankhet i bilen efter vaxning än vanlig tvätt.Kör nog varannan vecka eller något då jag inte har något emot att vaxa:)
B
rukar nästan aldrig använda avfettning då jag tvättar bilen två dagar i veckan,,den blir aldrig så smutsig .

Tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.