AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.839

Avgasreningsgaranti, gäller den BMW?

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Häromdagen tändes motorvarningslampan på min 320i. Det var dags för besiktning så jag åkte till SvB och fick 2:a på avgaserna, lambdavärde 1,3. No problems, det är ju avgasreningsgaranti eftersom bilen inte gått 8000 mil och inte heller var över 5 år. Givetvis kopplade jag upp datorn och kollade vad som var fel. Tändspole, cylinder 2, misständning. Sedan iväg till BMW Solna, besiktningsprotokollet i handen. " Hej. Min bil klarar inte bilprovningens avgastest." " Jaha, då får vi titta på det." Knapp, knapp på datorn. " Vill du ha ett kostnadsförslag?" " Vadå kostnadsförslag?" #" Ja, vad det kostar att reparera felet." " Det kostar väl ingenting. Bilen klarar inte avgaskraven. Jag har ju köpt en bil med avgasreningsgaranti." " Det beror på vad det är för fel." " Va?" " Ja, om det är fel på katalysatorn så gäller garantin." " Det låter konstigt. Kan du kontrollera det på högre instans?"
Någon timme senare återkommer kundmottagaren och säger att verkstadschefen nekar garanti om det inte är fel på katalysatorn.
Samma dag som detta hände, skickade jag iväg en kund(jag driver bilverkstad) med en Skoda Fabia som hade samma fel som min BMW. Jag ville inte ta betalt av henne för att laga felet eftersom avgasgarantin gällde. Det gjorde den på Skoda, som bytte tändspole gratis. Det gör Volvo, Renault, Volkswagen, Audi, Renault också. Jag vet eftersom jag skickar bilar dit. Men BMW tolkar lag 2001:1080 till kundens nackdel.
Självklart har jag försökt få en kommentar och förklaring till BMW:s syn på saken, men på huvudkontoret kopplar inte växeln fram till någon ansvarig, utan tar namn och nummer och säger att någon ringer upp. Någon ringer inte tillbaka.
Jag har också pratat med en riksdagsman som var engagerad i denna lag. Han menade att lagen innebar en funktionsgaranti beträffande avgasreningen i 5 år och 8000 mil. Tyvärr står det olyckligt formulerat i lagtexten: avgasrenande komponenter. Det tolkar tydligen BMW som enbart katalysatorn, till skillnad från andra. I USA har BMW en annan åsikt. Där kan det kosta att jävlas med bilägarna. Blir det fel på en tändspole, byter man alla. Jag har fått 4 tändspolar bytta på fabriksgarantin, och vid varje tillfälle har jag frågat kundmottagaren i Nacka om det inte vore lika bra att byta alla på en gång. Han orkade inte ens svara.
Det blir nog ingen 335.

Harry
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Tråkig läsning , särskilt det där om att ingen ringer upp.

Fö. en tråkig lagtolkning av bmw , dåligt och inte förtroendeingivande.
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Tändspole, är ju i allra högsta grad en komponent som har med avgasreningen att göra ingår ju i (tänd/reglersystemet) tändspole ur funktion=oförbränt bränsle ut i avgasröret, Som ovan: volvo och renault kör stenhårt på emissions garanti, Volvo/renault är ganska generösa på garantiavdelningen i gbg.
Men renault har blivit strängare, verkar inte som dom litar riktigt på oss ÅF avgas test före, scanna in o maila iväg o få ett godkännande sen får man betalt för delar o jobb på garanti!!
Kämpa på, ja anser iaf att de ska byta den felaktiga spolen, annars kör ett tag, så e det fel på katten o de lär väll inte byta din katt utan att korrigera felet som orsakat katt haveriet.. Mvh Pontus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.