|
|
|
|---|---|
|
hittade just nått jävligt skumt , i a-stolpen på passagerarsidan löper en tjock kabelstam i en svart slang, den var avknipsad på mitten och det finns ingen annan ände!!! är det nån som vet vart den går?? kan tillägga att kablarna i kabelstammen har följande färger: grön grön-svart grön-turkos vit gul-svart blå brun blå-gul vit-röd (lite tjockare än övriga) röd-brun röd-gul riktigt förvirrad och mkt tacksam för svar | |
Paap Reeder |
... i hö A-stolpe sitter bl a krocksensorn som skall låsa upp dörrarnas C-lås om man skulle smälla på nått hårt. Sedan går i båda A-stolparna kabelhärvorna till framdörrarna med C-lås+spegelkablage. MVH /// Paap R |
|
ok, vet du eller någon annan vilka färger som går till vilken funktion? lite förvirrande när det ser ut som det gör |
|
Paap Reeder |
... då måste man först klara ut vilken bil man har? "Tyskbil - privatimport - eller sv.såld" så man får fram rätt kopplingsschema ... sedan får man börja läsa och tolka. Enklast är nog att försöka få tag i en rephandbok typ Haynes eller dito och chansa på att just den kabelstammen är lika i de flesta produktioner och mellan årsmodeller. MVH /// Paap R |
|
Går det inte en bunt kablar i a-stolpen på passagerarsidan till den lilla "checkpanelen" vid backspegeln? Mvh Anton |
|
Paap Reeder |
... kan dessutom vara så. MVH /// Paap R |
|
all el funkar som den ska förutom abs:en och c-låset så det verkar inte vara något stort iaf.. undrar mest vart den går, så man kanske kunde hitta andra änden och skarva ihop dem igen. förstår bara inte varför dom har klippt av en stor kabelstam? / U |
|
|
Vissa färger är standard och går att identifiera: Brun = jord, vit/röd = plus. Sen kan det vara mycket... Här finns lite schemor på en -87 535i, det bör inte skilja så mycket. Länk FP |
|
|
har kollat upp det här lite nogrannare nu, kan det vara så att kabelhärvan som är avklippt ska gå till en c-låshuvudenhet som inte existerar i min bil? har läst om en sådan i andra trådar men jag har ingen och kabelhärvan slutar bara i tomma intet. / Erik |
|
| boxen till c-låset sitter bakom främre högtalaren på höger sida fram och alla kablarna till c-låset sprids ut i bilen därifrån. | |
|
ok, sitter det en box där på alla e28 med c-lås? den boxen finns inte på min och det kunde ju vara en förklaring varför inte c-låset funkar.. |
|
|
jag vet inte om det sitter där på alla e28or, men man brukar inte flytta omkring detaljer i onödan (=ökade produktionskostnader) På min -87 så satt styrboxen där. Där pinnar även över en härva till vänstersidan, är den oxå avklippt? För att byta härvor så måste halva inredningen bort (dvs inget kul jobb) |
|
|
påm andra sidan sitter det en kabelhärva men den försvinner upp in under instrumentbrädan, har skruvat bort en massa grejer men ser inte vart den försvinner.. |
|
|
det verkar som att vi närmar oss pudelns kärna, enligt haynes kopplingsschema för c-lås så ska följande kablar gå in i "c-låsets styrenhet vid a-stolpens ändplatta" White yellow-black green black blue red-yellow green-blue brown yellow-black red-brown green det stämmer ju med färgerna på de avklippta, då borde det alltså vara så att de har klippt av kabelstammen och tagit bort huvudenheten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.