AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.928

m20 start problem

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

lättstartad i förgår o när jag skulle starta den går så klickade det bara i startmotorn. provade med startkablar men ingen skillnad. fixade en ny startmotor idag skulle bara gogsera igång den så jag fick in den i garaget så låste sej hjulen så fort jag släppte upp kopplingen.
kan det vara startmotorn som har låst sej i ut läge???

Mvh.JÖRGEN

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det kan ju vara som du säger men då borde startmotorns bendixdrev haverera av bilens rörelseenergi. Jag tror snarare på sprucken topp och vatten i cylinder(ar). Var det barmark eller snö på vägen när du släppte upp kopplingen? Dålig friktion mot vägbanan kan ju göra att du inte får grepp riktigt. Lossa stiften och prova att veva runt maskinen med startmotor eller för hand. Har den dragit vatten på siståne? Det kan ju även vara något med kraftöverföringen men börja med stiften det är lättast för att se om motorn snurrar.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Den har inte tagit en droppe vatten. Det var snöslask en det var även låsta hjul när jag provade på 5an.
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det låter ju som att startmotordrevet lossnat och ligger och kilar mot svänghjulet eller något. Om kamremen vore av eller rappat så skulle den absolut krökt ventilerna utan svårighet från rörelseenergin när du försökte dra igång den. Det kan ju även vara något i växellådan eller diffen som ligger där det ej skall vara.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

bytte startmotor idag=ingen skilland. Det vatr heller inga problem att dra runt motorn för hand! provade lite med kablarna på starten, det blev ingen skillnad när man lossnade det lilla kabeln med 8mm mutter. Är det någon jord?

Mvh.JÖRGEN

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Bra, då går ju motorn runt iallafall.
Den lilla kabeln är tillslaget av solenoiden dvs den som skickar plus till startmotorn när du vrider nyckeln till startläge. Den stora kabeln är strömförsörjning till startmotorn. Jord får startmotorn från motorblocket.
Det låter som att du har minst två fel med din bil. Kolla så att jord finns till motorblocket. Ta en startkabel och fäst den ena änden i motorblocket och den andra i karossen. Se till att den lilla kabeln med 8mm förskruvning får minst 11v spänning vid nyckel i startläge. Går startmotorn runt då får du fortsätta med att felsöka drivlinan. Kolla även att du har god kontakt i anslutningar från startkablar från hjälpbatteri till din bils batteri.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

vad är den andra lilla kabeln med 10mm anslutning till för?

Mvh.JÖRGEN

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

nu har jag provat: 2x extra jord, direktkabel från batterit till solinoiden men det blir ingen skillnad!

Mvh.JÖRGEN

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det borde inte vara fler kablar på din startmotor. Det är nog stödplåten för startmotorn som skall sitta med två st m6 (10mm) förskruvning. Har du testat om din demonterade startmotor går runt med hjälp av startkablar?
Det är ju inte säkert att den fungerar när man monterar den iallafall men man kan ju se om solenoiden slår ut drevet.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

nu är den gammal stratmotorn provad o den slår ut o drar runt

Mvh.JÖRGEN

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

nu har jag provat att dra igång den igen o när den väl får fäste så slirar den bara på lamellerna så det luktar as

Mvh.JÖRGEN

Hadde faktist samma problem själv :) efter motorbyte. Hadde loss växlådan säkert 4 gånger å prova men kunde fasiken inte hitta något fel. Om jag inte missminner mig så var de till sist så att skyddsplåten på framsidan av växelådan hadde råkat vrida sig lite.

Sedan så verkar startmotorn måsta vara kopplad på m20 både motronic å l-jetronic för att bilen ska gå att starta. Den lilla kabeln med flatstift passar oxå på 2 ställen på startatmotorn, bara de ena är rätt. Verkar vara någon typ av styrkabel till insprutning, vad den gör vet jag inte, men lossnar den stannar bilen :)
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

jag har inte gjort något med motorn. demonterade startmotorn idag, när jag snurrar på veven så snurrar även svänghjulet så det är ju inget motorhaveri. jag har 2 st klena bablar till starten. finns det något relä till starten?

Mvh.JÖRGEN

Efter att ha varit ut och kollat såg jag att de skilljer sig mellan motronic å l-jetronic, vilken har du?

Den där skyddsplåten jag talar om räcker de att den råkar vrida sig några mm för att motorn inte skall gå runt med startmotorn på plats

Motronic har 2 små kablar, båda fästes med muttrar, l-jetronic har 1 med mutter och en med flatstift. Inklusive batterikabelnkabeln oberoende av styrsytem :)
Alla dessa på plats?

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

jag har motronic. japp dom är på plats!

Mvh.JÖRGEN

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hm låter märkligt,sur motor?ta ur stiften o prova.Bilen ska gå o bogsera igång fast det är halt välj 2an el 3an.
Sen skriver du att svänghjulet snurrar när du drar runt på vevaxl,det sitter så att säga på veven båda två,har nu tex remmen kuggat el gått av så är det krock kolv o ventil.
Kolla först remmen är mitt råd.

Mvh/Micke
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

att den skulle vara sur är nog ganska uteslutet då den inte går runt på startmotorn o låser hjulen vid draghjälp. anledningen att jag kollade att svänghjulet snurrade var för att kolla om den kan ha varit något fel på veven. om remmen hade gått av o det hade blivit en ventilkrock så borde det väl inte gå att dra runt för hand.

Mvh.JÖRGEN

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tänkte mest på om den surat ordentligt med mkt soppa i förbränningsrummen då låser den.
Sen som du säger att når du drog runt den så borde det låst sig om remmen kuggat,men hur mkt drog du runt den?
Nåt är ju fel i maskin eftersom den inte orkar dra runt på startern eller vid bogsering.
Har du provat med demonterade stift.

Mvh/Micke
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

nu har jag provat startmotorn löst med orginalkablarna o det händer inget alls!

Mvh.JÖRGEN

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
har du löst problemet??

jag har nämligen samma problem...

ingen ström till startmotorn, käns inte så kul o dra nya kablar till den bara för att den ska gå igång.. vill ju hitta felet ;/..

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.