AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
983

Jordfel på framlampan

ge
40
geno
318i -92
Hej!

för ett tag sedan så blev de glapp i vänster framljus(Halvlyset). det sluta fungera ibland. Och slår jag bara på parkeringsljusen så lyser inte den lampan heller på vänster sida.
Det som hände sista timmen idag med bilen var att parkeringsljuset fungerar när jag slår på till halvlyset, och då lyser halvlyset på den sidan lika mycket som parkeringsljuset.

så jag var till en kille å frågade, han sa jord fel. men vad kan de kosta å fixa, om jag fixar själv. vart ska jag gå? ;)
alltså hur ska jag göra?

Tacksam för svar
ge
40
geno
318i -92
ja bilen jag har är ju E36 sedan :)
Det enklaste måste ändå vara att följa kablaget som går från strålkastaren till reläet. Kolla så att jordningspunkterna inte är oxiderade. Om du har lite elektronikspray(kontaktspray) så kan du ju börja med att spraya lite i kontakten som finns i strålkastaren. Har du tur är det bara dålig kontakt där.
ge
40
geno
318i -92
Vart exakt ungefär sitter reläet?
Nämligen så att jag är rätt dålig på sånt här, och jag ska få hjälp av en annan. han vill veta vart de sitter ungefär.

Och om inte det, skulle detta va en dyr kostnad att lämna in på BMW verkstad? eller ska man lämna in på en annan verkstad? vad är bäst / billigast?

Tack
ge
40
geno
318i -92
Just ja, måste jag plocka bort hela lampsatsen för detta? fall jag vill lösa de själv?
Elfel kan koste väldigt mycket att få åtgärdat. Det är så mycket som kan orsaka elfel. Oftast så är det bara dålig kontakt som löses med kontaktspray.

Gör så att du öppnar motorhuven och tittar ner på strålkastaren. I närheten av locken, som man lossar när man byter lampa, sitter det några kontakter. Gör så att du lossar dessa och kollar om de är oxiderade. Spray gärna med kontaktspray även om de inte ser oxiderade ut. Har du tur är det där som felet är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.