AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.275

Koppla ur airbag på passagerarsidan?

Ma
27
Madicken
BMW 320 -04
Hej!

Har en 320 Touring ifrån -01 och om allt går som det ska
skulle vi behöva koppla ur airbagen på passagerarsidan på min
bil, lämnar man in den till verkstad för detta? Någon som har
ett hum om kostnaden?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Görs på BMW och två besök behövs. Vid första så läser dom ut info från bilen och det tar bara några minuter. Detta skickas till BMW i Tyskland som inom en vecka skickar data tillbaka som vid besök två laddas i bilen. Vid detta besök sker också en fysisk urkoppling av airbagen men den tas inte hur ur bilen. Du får också skriva på papper i samband med detta.

Räkna med ett kostnad på mellan 1000 och 1500kr.

___
//Ulf
Ma
27
Madicken
BMW 320 -04
Okidoki, tack för snabbt svar! =)
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Har oxå funderat kring detta problemet. Just att dom inte tar ut airbagen ur bilen gör mig lite nervös. Vad är det som säger att den inte löser om den tex blir klämd i kollisionsögonblicket... Sen vill man ju inte tänka på hur barnet ser ut efter en sån sak... Kanske är man orolig i överkant, men vem vet?

Anders

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anders: självklart har man haft dessa tankar själv men om man jämför med det inte helt ovanliga systemet att stänga av airbagen med nyckel så anser jag risken vara mindre med detta förfarande.

BMW själva monterar aldrig ur airbagen, åtminstonde inte officiellt, och påstår att ingen incident har inträffat med någon bil med avaktiverad airbag. Sen om det stämmer har jag ingen aning om.

___
//Ulf
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Programmer: Bmw i Ängelholm bekräftade att det fanns nåt fall i Tyskland där kudden löst ut trots bortkoppling, det skyldes dock på den mänskliga faktorn. Nåt hade blivit fel vid urkopplingen... Det blir nog att åka bak för barnet.

Anders

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Gammal tråd ja..
Men kan tillägga att det dära med avaktivering av airbagen innebär även att dom kopplar ur den. Inte bara med programvara utan även tar ur kontakten.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
BMW i grästorp monterade ur airbagen helt, i min 323 Ci-00, och förvarar den nu hos sig, om jag skulle vilja ha den inmonterad igen. Detta var några år sen, så om de gör det fortfarande vet jag ej. Även bilbältet byttes, eftersom de är olika om man har airbag eller inte.

BMW CS #5206
Gemini__
Vill nog ha min urmonterad när det blir aktuellt, precis som Christer har låtit utföra på sin. Känns bäst så.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.