AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.523

4 hjulsinställning eller endast framvagnsinställning?

yttryck
Hej !

ska idag få en ny väghållningssats monterad på bilen. Det är en sänkningssats som sänker bilen 40 mm. Utgår från att jag måste göra en 4- hjulsinställning, men räcker det bara med en framvagnsinställning?
tacksam för åsikter

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Fyrhjulsinställning! Det har jag alltid gjort när jag sänkt en bil, och det har behövts

BMW CS #5206
yttryck
glömde nämna anledningen, Det är att jag inte vet hur pass mycket bilen var sänkt innan bytet, jag utgår dock att den inte var sänkt överhuvudtaget, men det kan jag inte veta till 100 %. för den hade en bra linje över bakhjulen, men fram var den betydligt högre.

men men, det blir en 4 hjulsinställning trots allt,, det kan aldrig bli fel..
nu en fråga. nu har jag simpla 15" vinterdäck på, åker med 17" 225:or sommardäck. Har det betydelse på hur man ställer in hjulvinklarna
beroende av däcksbredd ?

Jag gjorde precis en 4-hjulsinställnig och hade precis samma fråga. Rullar nu på 16" vinterdäck men kör på sommaren 18". Killen som gjorde det (på däckia i helsingborg/berga) sa att det inte spelade någon roll och att det till och med var bättre (lättare?!) när jag hade mina små 16".
Så det är bara att rulla in för en 4-hjulsinställning!
yttryck
är det några problem att köra med felinställd fram+ bakvagn
i några dagar? visst sliter det på däcken men det borde väl gå ..

do
162
dopamin
530i Touring -07
Min erfarenhet hittills med 330n är att den behöver 4-hjulsinställning 1 gång om året, jag brukar göra det på våren. Jag upptäckte detta på att däcken blev ojämnt slitna. Jag frågade på firman om det är nåt fel, men dom säger att det är högst normalt. Det är så små marginaler på moderna bilar, ett tjälskott och inställningen är körd.

Är ingen expert så jag kan inte bedöma om han har rätt, men jag vet iallafall att en inställning kostar 900 spänn och däck bra mycket mer, så valet är lätt. Numer har jag inga problem med sneslitna däck.
dopamin: du har alldeles rätt i dina påståenden! Dock vill jag bara säga att det inte behöver vara så dyrt som 900 kr, jag gjorde det för 700 kr och har i efterhand hört om ett ställe som gör det för 500 (med riktig utrustning). Detta är dock i skåne/helsingborg. Vet inte var du bor, men t.ex. stockholmstrakten är ju känd för att ligga lite dyrare med allting.
MVH
Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.