AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.612

Instabil tomgång 328 E36

Co
64
Corey_t
328IM Touring -96
Har en 328 Touring 1996, 15500 mil.
När jag startar den går den upp i varv, typ 1700 en liten stund för att sedan gå ner till ca 600.
Har man kört bilen varm och sedan står still vid ett rödljus t ex så börjar den vandra. Den tappar ibland varvet ner till 400 för att sedan gå upp till 600-700.
Vad beror detta på?
När jag servade den sist sa verkstaden att det var inget att bry sig om, kunde vara lambdan som strular lite...

Vad kan det vara för fel och bör jag åtgärda det?

Stay siC!
yttryck
kan var den s.k tomgångsmotorn., eller så börjar LMM spöka, men då bör bilen gå ryckigt dessutom..
/igor

Co
64
Corey_t
328IM Touring -96
Går som en klocka, inget ryck...

Stay siC!
yttryck
då är det inte LMM..
kan även vara kamaxelgivaren..lättast är att åka till en verkstad och läsa
av felkoden. alt felkoderna

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Låter precis som att lambdasonden spökar. Precis så där var min innan jag bytte.

_______
//Niklas
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
kolla föjande

1.) tomgångsmotor ,
2.) lamda
3.) lmm
4.) kamaxelgivare

Co
64
Corey_t
328IM Touring -96
Vad kostar en ny lambda?

Stay siC!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är också övertygad att det är lambdasonden! Har bytt på 3 av mina 4 bilar.

Ofta blir det som du beskriver det, pendlar och jävlas. Är bilen svårstartad varm också? Drar den onormalt mkt soppa?

En ny sond kostar ca 1700 på BMW. Är en siemens/bosch. Din bil har 2 sonder, en par varje "cylinder bank" dvs på vardera grenrör. Bytte en på min bil för ett par veckor sen i samband med ett vevaxelgivare fel + lambdasonds haveri.
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
kolla flekoderna om det är lamda
32
37
325Frippe
BMW 325 e36
Jag har två lambasonder till 328 e36 liggande i garaget, du kan få dom för 800:- låter det intressant så hör av dig: frippeshotmail@hotmail.com (Har även en LMM osv om det skulle behövas...)
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
När jag kört ett tag och står vid ett rödljus så börjar min 325 e36 att nästan dunka på tomgång. går typ. dum.dum.dum..DUUUUUM.dum.dum.dum DUUUM och amnkänner en vibration i stolen? någon som vet vad det kan bero på?
si
8
sinaen
325i -93
Jag har också ryckig tomgång. men den rycker vid körning med, håller på att beställa LMM på skroten, så får se?
kanske borde kolla felkoderna på nått sätt men jag är tveksam till om de blir nå billigt :D

"Even the best err"
si
8
sinaen
325i -93
Uhm! glömde skriva att jag testat att rycka kabeln till LMM då dessaproblemen yppar sig. och då så går den i normal tomgång. sen när man sätter i den igen dör den tillfälligt för att antingen dö helt eller varva upp och försöka hålla tomgången :(

"Even the best err"
si
8
sinaen
325i -93
Har skruvat lite nu och sett att det var två sprickor på slang-kopplingarna undertill luftbälgen(gummituten). som något ÄGG lagat med ELTEJP! sprang till ok och köpte 2 slanglämmor och fixade till anslutningen. men den går fortfarande ryckigt om än mycket stabilare, ska beställa en gummibälg till bilen imorgon. men vars gör man det??

kan det fortfarande vara luftmassamätaren?? kopplar man ur den går den som vanligt.
varit och ryckt och kollat tändstiften. men där ser det bra ut och lamdbasondsanslutningarna verkar sitta som dom ska.

"Even the best err"
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Sinaen:
Hur gick det ?
Hittade du något fel ?
Har ungefär likadana problem som du beskriver, men går klockrent utan LMM inkopplad.
si
8
sinaen
325i -93
Jo Jomenvisst :) jag bytte luftmassemätaren,köpte en "ny" på bildelsbasen så funkade den bra igen

Hur gick det med 328:an? Har nämligen exakt samma problem på min nu.
Var det lambdasonderna som behövdes bytas?
Co
64
Corey_t
328IM Touring -96
Har inte gjort något åt det då den står i garaget nerplockad och redo för lack samt diverse uppgraderingar. Ska kolla på det i sommar...

Stay siC!
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Kommer ihåg att ja hade samma fel på min gamla 735:a.

Den hade en ..hm...var det m-jetronic...hur som helst så satt det en tomgångsgivare i gummiröret mellan luftmängdmätaren och spjället.

Detta rör hade spruckit, så tomgångsgivaren fick frispel. Ett fräscht gummirör
löste tomgångsproblemet...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Min 325a hade orolig tomgång, men väl uppe i varv fungerade den perfekt. Det började litegrann för att med tiden bli värre. Det var tomgångsmotorn som vart igensotad. Rensade den och tomgången limmar sig fast vid ett varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.