|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihopa, Jag går och funderar på att köpa en "ny" bil. De som går mest i mina tankar är antingen en 525i/530i (E60) eller en 745i (E65). Det jag undrar över lite granna är hur servicekostanderna, reservdelar, kvalitet, o.s.v som kan kosta i framtiden skiljer sig imellan bilarna? Jag har en bild målad i mitt sinne att 7-serien är en bil som kan bli förödande för plånboken att få några problem med jämnfört med andra modeller, men jag kanske har fel? Det känns som 7-serien (-02/-03) har rasat sitt nu, så om det är en sådan man är sugen på så är det läge. Men samtidigt så känns det "tryggare" att köpa en E65 ifrån 04/05 för ungefär samma pengar. Jag är så kluven just nu, alla tankar och kommentarer är varmt välkommna! :) Sedan så skiljer sig naturligtvis försäkringen och bensinkostander imellan dem. | |
|
Jag tror inte att en 745 är så mycket dyrare att köra än en 545. Men jag tror att E60 kommer hålla sitt värde bättre än en E65, även om E65 redan tappat en hel del. Tittar man på priserna på E38 och E39 så ligger E39 högre i pris, lika så mellan E32 och E34. 5-serien är lättare att sälja och har därför högre andrahandsvärde. Stora bilar med stora motorer skrämmer slag på de flesta, stor motor måste vara dyr är vad alla tänker. Att en stor motor tål och slits mycket mindre är det inte lika många som tänker på. Tidigare har det varit så E32/E34 och E38/E39 delade på många komponenter, troligen samma sak för E60 och E65. Köper du en välskött bil och inte snålar på skötsel och underhåll, kommer du att få ett mycket tregvligt bilägande. Köper du däremot billigast på blocket och hoppar över varannan service, så kommer du att få problem oavsett vilken modell du väljer. |
|
|
Mugge har rätt i det han skriver. Sen har jag uppfattat genom bekanta samt inlägg här på forumet att E60 haft betydligt fler barnsjukdomar än E65 och mycket kring det elektriska. Diverse programuppdateringar har behövt göras som visserligen ofta löst problemen men ibland också skapat nya eller helt enkelt tagit bort funktionalitet som tidigar fanns. ___ //Ulf |
|
|
Tackar för era svar! :) Då är jag helt ute och cyklar då jag har uppfattat det som att E65 har haft fler problem med elektroniken än E60. Tydligen skall BMW själva vara livrädda att precis som ni säger göra programuppdateringar så länge allt är "som det skall" med bilen, för att inte det skall börja strula. Men vad tror ni, om man köper en -05 E60, då borde de flesta barnsjukdomar vara botade? Man kanske borde satsa på en E60 nu och låta E65 drömmen vara vid liv ett tag till. De flesta E65 under ~325 000:- jag har sett till salu har känts "skumma", antingen en massa tidigare ägare, privatsålda bilar med "ägare som inte finns", importerade, krediterade(!) eller bara allmänt skumma. Kanske bättre att satsa på en E60 och "leva tryggt", och sedan får se vad som händer i framtiden :) Jag behöver egentligen ingen större bil än en E60, utan det handlar bara om att förverkliga drömmar. Men man kan nog le fint av en E60 med :)) |
|
|
Om jag hade varit i din sits och haft tillgång till en sisådär 350 tusen, så hade jag sett efter en E65 i tyskland och främst letat bland privatpersoner (första ägare) eller bland aukt. BMW verkstäder och helt skippat den magra marknaden i Sverige. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.