AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.521

Panoramatak - för & emot?

Funderar på ett panoramatak till 5-serie (eller X5'a). Skulle någon kunna upplysa om för- och nackdelar?

Jag tänker främst på varmt vid varm väderlek? soligt vid solig väderlek? läckage? mer vindbrus? attraktivitet/värde vid försäljning? Men alla andra tankar är också välkomna!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fördelar:
+ Hur snyggt som helst!
+ Ger mycket trevligt ljus i bilen
+ Taklucka är alltid skönt

Nackdelar:
- Det kan kännas lite kallt vid huvudet på vintern, då glaset är kallt!
- Vid kall väderlek har vissa E61 ägare klagat över vissa missljud
- Vissa E61 ägare klagar över minskat takhöjd inne i bilen

Jag hade valt det till en kombi, om vi skulle välja ny bil idag. Det är läckert och snyggt, speciellt om man sitter bak, då man verkligen får nytta av systemet!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har valt panoramaglastak till min E61:a - i min värld var det ingen "option" utan en självklar standardutrustning.

Soltaket gör världens skilnad och skapar en rymd som inte går att uppnå med plåttak.

Dock, jag provade en bil med panorama i vintertid (mulet, blåsigt och någon enstaka minusgrad) och håller med Sim, vid snabb motorvägsfart kändes det kallt i hårtopparna (jag är 197) och det slutade med att jag stängde för.

En annan fördel på sommaren är ju den snabba avkylningen eftersom varm luft stiger uppåt, och där sitter ju ett stort "hål" som välvilligt släpper ut värmen efter exempelvis ett par timmars parkerande i stekande sol.

Vi har små barn som behöver underhållas, och där har vi ytterligare en (liten) plus-faktor. De får mer synintryck och blir inte lika uttråkade.

En nackdel är dock BMW Sverige som saftar på bra när det gäller optioner. Luckan är i runda slängar 1500 SEK dyrare än i tyskland :-(

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
Som jag förstår det finns det ett skydd att dra för. Är det elektriskt? Är det då fortfarande kallt om huvudet på vintern?
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
jepp, skyddet är "elektriskt styrt, iaf på E61. Panoramaluckan var det sista tillvalet jag tog till bilen och visst det är väl trevligt men jag har dessvärre oftast skyddet för. Ta det om du tycker om att ha taklucka annars kan det väl vara, finns så mycket andra tillval som jag skulle ha gjort om jag fick välja om, tex HUD
an
126
andpa
525iA-04
@Narvelius,
det skiljer enormt mycket i priser på utrustning i Sverige och Tyskland och det gäller flertalet märken. Ex soltak Mercedes 14500 i SVerige till en E-klass, ca 1050 euro i TYskland, Xenon Volvo 5900 i Sverige, 990 euro i Tyskland (utan kurvljus) etc.

PP
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Syrran har panoramatak i sin 525it-04. Kan bara säga att det ger en grym kännsla bak men ljudet blir störsamt. Har lite samma dendens i våran e39a med glaslucka om man kör långt föredrar jag stängd lucka+skydd. mvh Torby
Ljudet? Intressant... Gillar tysta tyska bilar.

Är det högre ljudnivå med panoramatak än täckt (på E61'an)?
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Det jag menade var vindbrus/vägljud vilket jag uppfattar som störande.det blev bättre med skyddet stängt.annars gillar jag motorljudet från raka 6an(dock väl dämpad med org system)hade rostfritt supersprint på förra 328ic lät hur gött som helst :)) mvh Torby
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Har ej märkt någon skillnad med skyddet stängt eller inte däremot kan du börja fundera över däcken, de RFT-däck som satt standard på min E61 lever om en hel del. På ny asfalt är det ok men på gammal beläggning dånar de stundtals. Så, mitt råd till dig Anders som gillar tysta bilar (och vem gör inte det ;) ) är att fundera mera över ljud från däcken än ljud från takluckan.
Tack för alla Tak-Tips!

Just RFT-däcken har jag hört en del om. Numera kan man väl köpa tom 17" utan RFT, vilket kanske är att föredra. Synd att jag tycker 18" i M-paketet är de som gäller...antar att det är RFT eller inget som gäller här?!?
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Jepps, 18" i m-paketet är så trevliga att det är nästan värt att plåga öronen i 2000mil (eller hur länge de nu må hålla ;))

Ang takluckan har jag idag verkligen försökt lyssna efter skillnader med skyddet stängt resp öppet men jag ( må vara att jag är lomörd ;)) men jag kan du inte uppfatta någon hörbar skillnad. Kanske pga högljudda däck??

Som jag antytt tidigare tycker jag inte att panoramalucka var så lyckat val, visst den ser snygg ut och nog kan det vara ett visst substitut till cabben en solig dagen men, mja, det finns dock en hel annat godis bland tillvalen. Däremot så blir man ju idolpappan med junior i baksätet. Vad jag absolut kan rekomendera (speciellt om du ska ha m-sportpktden blev avsevärt billigare med denna option) är komfortstolen. Hur skön som helst.
Vad jag kan sakna som jag inte tog är HUD och komfortöppning men det kändes som det sprang iväg en hel del gällande utrustningen.
Tack för alla god tips & råd Mr Carbon! Kanske återkommer jag med fler ingående detaljfrågor...;-)
Någon som vet hur mycket panoramataket "stjäl" av takhöjden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.