AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.623

Film avseende tyskt vägsalt från ZDF

En bildande film från Tyskland. 1,5 miljoner ton vägsalt/år. Ojojoj
Men visst är det skillnad på salthalt och saltkvalitet. Filmen visar bergsalt.
Länk

Mvh
Mikael
Tydligen köper dessutom VV sitt vägsalt (NaCl) ifrån just Tyskland som är en stor saltexportör. En tripp ner på kontinenten under den här årstiden torpederar den sega svenska myten om att inget salt används i tyskland :-)
Varför är då tyska bilar så mycket finare undertill? Men det skiljer väl i saltanvändande beroende på vilken del i tyskland det är. Har svårt att tro att de behöver vräka ut salt längst ned i söder.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
den här vintern har jag flyttat till GBG pga av jobbet och jag upplever det som att de inte har lika mycket salt på vägarna det känns faktiskt nästan som att de inte saltar sina vägar alls vilket är väldigt SKÖNTTTTTTTT
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Maxad: Kan ju ha med att det varit 10°C varmt nästan hela vinter än så länge!
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
varför kan det inte utvecka något annat istället för salt , så det inte sliter på våra bilar
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Det finns en hel del att läsa hos Vägverket om vägsalt, bland annat om vad som avgör om det ska saltas eller inte...

"På Vägverket tycker vi inte att det är de duktiga, vana förarna som ska avgöra vilken standard vintervägnätet ska ha. Även om det är många som vill ha bort saltet finns det en grupp som tycker det är bra. Saltet är påtagligt mer populärt bland dem som inte kör så mycket. De anser sig behöva en halkfri väg för att färdas tryggt till sina resmål. För dem verkar en halkfri väg vara viktigare än en bil utan rost. Vägverket måste ta hänsyn till alla trafikanter och särskilt till dem som inte har så stor vana och förmåga att anpassa sig till svåra vägförhållanden"

Länk
Transocean
Fredrik: jag tror att det är just i södra tyskland man saltar mest. Varför? På grund av bergen. Berg, högre höjd. snö, salt. Köpte min bil från Bitburg (ligger i sydvästra tyskland 5 mil från Luxembourg) och där saltas det i alla fall.

Juha
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De saltas i alla delar av Tyskland när de är halt.
Dock är vintrarna som regel både kortare och mildare, därav är karossskicket i korrosionshänseende som regel mkt bättre på tyska bilar än Svenska

BMW CS #5139
Helt riktigt, jag skulle vilja säga att de vräker ut salt i hela tyskland och länderna runt omkring (t ex Österrike) är inte mycket sämre. Våren kanske kommer någon vecka tidigare i södra tyskand men de har en minst sagt tuff vintersäsong pga de faktorer som "transocean" nämner.

Att många importerade bilar är finare tror jag beror på två faktorer:
1) Att tyskarna generellt är bättre på bilvård och skötsel.
2) Att tyska märkesverkstäderna är betydligt bättre på att succesivt förbättra bilens rostskydd och genomgång av karosseri i samband med service. Detta är något som svenska BMW endast gör (i bästa fall :-) mot särskild debitering om kunden frågar efter det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.