AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
563

E30 med M50

Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Håller på att montera in en M50 motor i en E30
och undrar om det finns någon som vet hur man får check kontroll, ekonomimätaren och värvräknaren att fungera?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är ju just det som är den eviga frågan, hehe.

Checkpanelen har jag inte hört nån som fått att funka (oljenivå är ju det enda som berörs av motorbytet) men det borde väl gå.

Ekonomimätaren har folk fått att ge utslag, men den visar visst fel. Svårt att åtgärda...

Varvräknaren är dock enkel. Det är bara att hitta varvsignalen ut ur DME och koppla den till varvräknarens signalingång. Ska funka utan problem om det satt en 6:a i E30n original.

Kiip Spiiding!
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Tack för svaret Spiidfriik
Jag undrar om det står i guiden som Zionsville Autosport säljer hur man ska göra med checkpanelen och ekonomimätaren? Den är dyr och måste beställas från USA så jag tänkte att någon här kanske har erfarenhet av denna guide?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Om du går till en bosch återförsäljare så plockar dom fram kopplings schema på m20 och m50 motorn,där ser du hur du ska koppla in för att få det att fungera!
Du flyttar bara stiftena i multikontakten,för dom passar i varandra.
MVH Andreas

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej...

Är det någon som besiktigat med M50 motorn???? Det borde ju inte vara omöjligt då det är en modernare och mer renad motor.

Hur mycket jobb är det i övrigt med ombyggnationen??

Har en 325:a som jag funderade på att hänga i min 325M50 maskin i.... Bilen är en 88:a motorn 92:a.

//Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr tänker inte SBP så som du vill Jesper W. :(

Mvh
AL
289
AL
318is CSN-90

Har haft kompisar som åkt in och besiktigat sina trimmade bilar. Sålänge de inte överstiger avgasvärdena, max hk/vrid för bilmodellen och att de har haft "rätt" (rekomenderade) diffklumpar/bromsar/bussningar så har det inte varit nga problem.

Har för mig att man kan öka hk med 15% och vridet med 10% eller om det var tvärt om... Kan vara olika för varje bilmodell. Man måste dock meddela detta för sitt försäkringsbolag så man klassas rätt där.

Så teoretiskt skulle man kunna åka in med en 318 på 170hk+ om man hade 325:ans bromsar, fjäderben och diffklump. Bara alla värden är ok.
Att byta motor till en som alldrig suttit i modellen kan dock bli svårt, iaf på en nyare bil.
Tror dock en 02 med S14 ska gå, om man amvänder sig av turbons delar rakt igenom. Men det är ju en äldre bil.

Det borde gå...

AL

PS Priset tar dock en kompis som satte i en Alpina B6 3,5-maskin i sin 325:a. Åkte in, de lyfte på huven, kollade, "Det ser ju bra ut", stängde och allt var frid och fröjd. Kan meddela att denna bil var allt annat än diskret. En bil man var säker på att de skulle kolla allt på. Men icke...

"...det är inte alltid så enkelt..."
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det ska gå. Om man klarar 20% effekt och 10% vrid gränserna och utför ett speciellt avgastest (2000kr ungefär) så ska det funka.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.