AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.172

318 motorproblem tomgång dör E36

Os
11
Osjo
318 compact -95
hej!
börjar med att tacka för ett bra forum som gett många svar till mig.
Men nu har ja fått ett lustigt problem.

bytade gummibälgen som sitter mellan insug och luftfilterboxen för den hade en spricka i sig. Efter det så har bilen inte varit sig lik, de kan göra följande:
dö på tomgång, dö vid acceleration, misstända. extremt pendlande tomgång, allt från 0 varv till 2000 varv.. och ibland så går den som en klocka som den gjort under drygt ett år som jag ägt bilen.
var uppe om i kalmar (30mil) och då misstände den en gång.
idag så dog den 3-4 gr under 5km stadskörning...
ofta så dör den även om man har kopplingen nere (o motorn på tomgång) och svänger kraftigt. antar att servot tar för mycke kraft så den inte orkar hålla sig igång...

så hag undrar, vad kan ha hänt? är det en ren slump att bilen fick dessa symptom samtidigt som ja bytade den gummibälgen eller kan jag ha klanatat till något?
den sitter med två slangklämmor i varje sida och där är tätt och den lilla slangen (från tomgångsmotorn?) sitter i som den ska.

har sökt på forumet men inte hittat nåt jag förstår mig på.

bilen är en 318ti E36 compact M42 motorn antar jag.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det kanse var dax att byta tändstifterna?
He
1
Henjo
325iM -03
318iS -95
Jag har haft samma problem på min iS. Då var det hål i den gummibälg du pratar om och motorn fick fel mängd luft. Efter att ha bytt gummibälgen fungerar det bra.

Kontrollera igen att anslutningarna är helt täta är mitt tips.

Os
11
Osjo
318 compact -95
har bytat stift o filter, och den är lite bätrre, ska köra några mil till. annars får de bli ett doktorbesök för den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.