|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gå in på zatzy.com och läs om oilsludge-problemen på saabmotorerna så tror jag inte du funderar så mycket mer sedan. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Motorerna i nya 9-3 drabbas inte av oilsludge, bara 9-5 och 9-3 från -98 om jag inte misstar mig helt. Det är iaf motorerna med Trionic 7 styrsystem och felet beror på en kombination av dåliga lågfriktionskolvar som släpper igenom mycket avgaser och dålig vevhusventilation. Flåklypa |
|
|
jo tack det är sant det med tummen den handbosmen lär man sig efter ett tag .. får se hur det löser sig med min bmw , nu efter serivce och ny koppling ,, om jag behåller den eller inte , säljes den så blir det med en tår i ögat 1 gubbe som haft den före mig i tykland .. pedantisk bil |
|
|
Oil sludge-problemen kan drabba bensinmotorerna monterade i 9-5 årsmodell 1998-2003 (utom V6:an) och 9-3 årsmodell 2000-2002. För de bilar som är servade korrekt gäller en förlängd motorgaranti i åtta år. Betänkas bör dessutom att problemet drabbar 3 bilar av 1.000, d v s 0,3%. Det finns åtskilliga exempel bland "kvalitetsmärken" som har betydligt högre felfrekvens än så. |
|
|
Trådarna på zatzy visar att det är fler än 3 av 1000 som drabbas. En person hade två som båda hade problemet, de var servade som de skulle men saabfirman ville inte ta på sig att fixa det. Skulle gå på 86000 för båda bilarna. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Thorssa - Det finns en jäkla massa trådar om/av personer som haft hur många Saabar som helst utan att drabbas, så jag kan inte direkt se att Zatzy-trådarna skulle vara något slags bevis för att 0,3% inte skulle vara en korrekt siffra. Att en Saab-handlare gör fel (alternativt att bilarna i fråga inte omfattats av garantin) är inget unikt för det märket. Det finns hur många exempel som helst där svenska BMW-handlare vägrat EuroPlus- och goodwill-åtaganden. | |
|
Thorssa, Det är som sagt bara T7-bilar som drabbas av oilsludge. Både Audi och toyota (och säkert en massa fler) har också haft problem med oilsludge, det är inget specifikt saab-problem direkt. Han på zatzy(och stcs med) hade väl inte problem med oilsludge utan att den drog olja, typ 1l/100mil eller nått liknande. Det är ju nått helt annat och det finns väl fler exempel på bilar med det bekymret, BMw M5 e39 hade väl så med i början me har jag för mig? jaja, trådskaparen var ju ev intresserad av en 9-3ss och den har ju en helt annan motor och den har inte såna problem. ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.