|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Äger idag en bmw 328 e36 ,är super nöjd med bilen o allt har alltid körgläde md den, men har sneglat lite på saab då polaren har en saab 93 kombi otroligt bra komfort bra väghållning lättkörd gott utrymme aceptabel prestanda går att trimma enormt. har själv kollat på en likverdig i sedan modell , har alla tänkbar utrustning o allt . nu till frågan , vad hade ni gjort ? argument för bmw ? som inte saab har | |
|
har bilder på 328an under dagen blogg . kan säga att jag har bilen i enormt bra skick ingen rost går som en klocka mycket fint :) så vad har min 328 att sätta emot jämte en saab 93 vector .. då menar jag allt från A till Ö som ni kan komma på |
|
|
På jobbet har vi en 9-3 Aero, automat, -01:a ca 10 000mil. Den går som ett skållat troll. Helt sjukt. Ganska trevliga stolar. MEN, det är fel på den väldigt ofta, datastrul, trasiga torkarmotorer osv osv. Dessutom är det ungefär som ett litet troll har krypt runt i hela bilen med en stjärnmejsel och skruvat upp varje skruv ett halvt varv. Är som en rullande marackas. En liten kul annekod med just denna bilen är att en kopp varmt kaffe ifrån Statoil som placerats i den spaciga kopphållaren har smällt bort lite av plasten på instrumentpanel. Saab försöker men de når liksom inte riktigt ändra fram känns det som. Alltid lika trevligt att lämna ifrån sig bilen och hoppa in i sin BMW när dagen är slut. |
|
|
Saab 9-3 SS är väl en mycket lyckad bil för att vara en SAAB. 9-5 var också bra när den kom men den är ju från stenåldern. Undrar när nya 9-5 kommer? Har tappat räkningen på alla ansikten bilen haft sedan den presenterades någon gång i mitten på 90-talet. Ser faktiskt ut som Saabfolket haft en E46:a som referensbil när man utvecklade 9-3SS så lika som dom är designmässigt. ;) Det som talar för Saaben är väl: 1. Säkerhet per krona 2. Kraft per krona 3. Komfort/utrustning per krona Det som talar mot den är väl: 1. SAAB (finns märket kvar om några år dom har ju inga modeller?) 2. Ständiga oljebyten och sömnlösa nätter över att motorn ska koksa (oilsludge). 3. Lite barnsjukdomar och eltrassel (Vi bilägares Diesel gick ialla fall felfritt) Provkör och se om du gillar den helt enkelt :) Mvh. Leffo |
|
|
Tycker man att en 9-3 kan mäta sig med en BMW så kan man lika bra köra Saaben, så resonerar jag. Det är en fråga om vilka saker man uppskattar med bilen. Jag har kört en 9-3 Vector -04, 175 hkr och den imponerade inte alls. Kändes helt slutkörd efter ungefär 10 000 lugna tjänstemil och kvalitetskänslan var i nivå med Hyundai. Visst, den skjutsar på hyfsat så länge turbon laddar, men that's it. Har hellre en Opel Vectra, som ju är samma bil fast i mitt tycke snyggare och med bättre kvalitetskänsla. Leffo: "2. Ständiga oljebyten och sömnlösa nätter över att motorn ska koksa (oilsludge)." Detta problem gällde bara vissa årsmodeller av 9-5. 9-3 Sport Sedan har genomgående Opelmotorer, förutom nya Aeron som har en Holdenutvecklad sexa.... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Om du funderar över en Saab 9-3 Vector bör du nog jämföra den med en mer åldersmässigt och prismässigt jämförbar BMW. Jag har svårt att se Saab:en som en seriös konkurrent på de egenskaper som är BMWs traditionellt starka områden: körglädje, kvalitetskänsla, väghållning och motorkaraktär. Även i fråga om komfort tycker jag Saab 9-3 är sämre, främst för att den bullrar mer. Däremot vinner nog Saaben om man vill ha så mycket praktiskt och säkert fordon som möjligt för pengarna. |
|
|
Nockenwelle, Korrekt, men vill man ha en praktisk och säker bil så är sannolikt en Volvo V70 ett bättre val, eller en VW Passat Variant kanske. En grundläggande brist för hela denna diskussion är att vi inte vet vilken modell av Saab 9-3 som trådskaparen avser. Gäller det den gamla, 900-baserade varianten, eller den nya Vectra-baserade? Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ja, min kommenar om "praktisk + säker per krona" gällde just i jämförelse med BMW, men som tur är finns det ju fler märken i bilvärden. Fanns även gamla 9-3 som "Vector"? (mina kunskaper om Saabs modellprogram är långt ifrån något att skryta med). |
|
|
Hej Personligen hade det varit enkelt, Saaben är (fram)felhjulsdriven. Jag hade nog blivit nervös med bredställ i 120+ på vinterväg i sån. Vissa som kör framhjulsdrivet säger iofs att "de e bara att gasa!" men jag har dock aldrig sett så breda eller "raka kurvor" att göra det i. hehe. :) |
|
|
det är 9-3 vector det lutar åt 150 hk 1.8 enda som skilljer mellan1.8 o 2.0 ' bilarna är laddtryck. bara att chippa .. kan tänka mig att försäkringen är billigare med än på min 328. har funderingar på att kanske sälja den innomsnar framtid . har bilen förtillfället på service för 110% kontroll genom allt , så den är helt felfri när den ska säljas på det viset kan inte köparen ha något att klaga på . |
|
|
Jag förstod hur du menade :) Uttryckte mig lite otydligt bara... Japp, även gamla 9-3 fanns som Vector. Trådskaparen skriver förvisso att det är en Sedan han är intresserad av, vilket torde innebära den nyare varianten... Då bör man jämföra med E46, och helt plötsligt är Saaben ännu mer ute ur matchen. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Bilen som är rätt för dig beror helt på vad du prioriterar! En Saab 9-3 Vector kan utklassa en BMW e46 om man bara prioriterar vissa saker. Tvärtom gäller förstås också. Flåklypa |
|
|
Instämmer med Flåklypa, det hänger på varför man vill ha en bil. I mina ögon är inte Saab-bilarnas egenskaper sådana att BMW är det mest närliggande jämförelsematerialet (trots allt prat om "premium" från Saabs marknadsavdelning), utan andra bilmärken ligger närmare till hands at tjämföra med. |
|
| okej så vad har en saab 9-3 vector 1.8T mot bmw i motsvarande klass att sätta emot e46/e36 vilka punkter anserni som avgör ? vad har bmw som inte saab har ? | |
|
Någon E36 har jag inte kört på flera år, men några kommentarer om E46 vs Saab kan jag ge. Mina erfarenheter från E46 kommer huvudsakligen från 330i och 325i, medan de Saab 9-3 jag kört har varit 1,8t kombi samt Aero 2,0 turbo. Motormässigt är 330i klart överlägsen de övriga, men 325i mot 2,0T Aero är en mer motormässigt jämn match, dessutom två modeller som inte ligger så långt från varandra i nypris. Bättre på Saab: • lägre inköpspris • lägre försäkringspremie • större innerutrymmen • högst troligt bättre krockskydd • Saabs turbomotorer har bättre knuff i mellanregistret än en BMW-motor med likvärdig toppeffekt • mer komfortabel fjädring • lättare att trimma Bättre på BMW E46: • lite lägre ljudnivå • interiören känns avgjort mer påkostad, både i fråga om design och materialval, ger högre kvalitetskänsla. Om det återspeglar sig i form av färre fel är en annan sak • motorljudet och gången hos en BMW-sexa mycket mer tilltalande än hos Saabs fyror • ingen turbolagg. Jag tyckte 2-liters turbon hade besvärande lagg, även vid så pass häga varv som 4000 rpm var turbofördröjningen klart märkbar. • vassare väghållning när man verkligen står på ordentligt på en krokig asfaltväg • En svårdefinierad känsla av precision i reglage, inkluderande växelspak och respons på gaspådrag som ger körglädje tillsammans med en mer precis styrning. Därtill är bilens balans så pass bra att man enkelt kan köra med fyrhjulsställ i höga farter på asfaltvägar och kontrollera detta med en hand på ratten (kanske inte vad man ägnar sig åt till vardags) Sådant som är svårare att värdera: • sittkomfort, jag tycker stolarna är mycket bra i både 9-3 och E46, men alla ryggar och rumpor är individuella, så det är svårt att ge rekommendationer. • kanske är Saab snålare på bensinen, jag vet ej, har aldrig tankat en Saab |
|
|
Kalle Hansen: OG 9-3 fanns inte som Vector eller så, utan i princip bara som s, se och aero(fanns nån till bla sport, men det var tillfälliga saker.) Ang trimpotentialen: Det är inte alls samma "potential per krona" på dessa motorer som på de gamla T5 och T7 motorerna (900, 9000, Og9-3 och 9-5). Oftast finns det steg ett, kanske lite mer, sen blir det att göra dyra hårdvarubyten Det är ganska stora variationer mellan olika ex av 9-3ss när det gäller kvaliten. Vissa går som klockor och vissa gör det inte alls. Generellt så kan det ju vara ide att undvika första året, 03. Kunde vara mycket strul med elrelaterade grejor, nycklar osv och det kan ju bli dyrt. Sen om det är ide att byta från BMW till SAABen det får andra besluta. Jag hade nog inte gjort nått av det utan bytt till en e46:a istället... ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
benke, Jag har bestämt för mig att jag sett gamla 9-3 som Vector..men jag hittar inga belägg för detta så vi får ta för givet att du har rätt :) Viggen fanns det ju en specialutgåva som hette..kanske dem jag blandat ihop. I övrigt håller jag med Nockenwelle om allt i hans senaste inlägg. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Förlåt för OT :) kalle, Får nog säga att jag har rätt. Har haft förmånen, (eller straffet kanske det ska kallas :) att födas i ett saabhem...av enorma mått. Just nu finns där en viggen, en 9-5 och en 9000. Hade även en 900 T tills för en månad sen med den såldes eftersom det bara är 3 förare i familjen och det är ju kanske overkill att ha fler än som kör, spec eftersom det inte direkt är körglädje ALA bmw i de flesta av dem...men viggen är intressant, kräver håååårda nypor när man fäller!! bifogar en lite fånig bil på hur det ser ut ibland utanför huset... Länk jaja, slut OT!! :) ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
som sagt min funderingar är ljust nu på saab 1.8 T 04 o frammåt pg.a att bmw är fördyr att båda köra p äga .. har iblen inne på kopplingsbyte och nytt svänghjul. kanske blir aktuelt att jag säljer den innom snar framtid , det är en av dem finaste 328orna här i krokarna ..pedantiskt skött o påkostad 20 tusen minst med kvitton o nya serivcear . o annat .. 100 % stilren ingen sönderstylad 328'a |
|
|
Saab 9-3 SS är ingen skitbil. Jag är däremot inte övertygad om att den egentligen skulle vara bättre än en E46 på något område förutom ekonomi, säkerhet och utrymmen. Vector-modellen är ganska trevligt utrustad och fanns INTE på den gamla modellen, precis som benke skriver. :) Personligen skulle jag hellre köpa en E46 Touring än en 9-3 SS, men skulle valet stå mellan E46 Limo och 9-3 SS skulle jag troligen ha valt Saaben. |
|
|
För att fortsätta lite på Nockenwelles eminenta lista: Saab-plus: * Saab:en är SNÅL, en 2,0t ligger på 0,75-0,8 blandat och neråt 0,65 landsväg. 1,8t är snålare ändå. Motsvarande E46 (320i med 2,2 liters motor?) drar väl runt litern i blandad körning. * Komfort på landsväg, bilen ligger riktigt komfortabelt på vägen. BMW-plus: * Känslan i hela drivlinan, till exempel växellådan, är överlägsen. Saaben "glappar" lite här och var. * Man klämmer inte tummen när man släpper handbromsen i BMWn =) /ElakaKatten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.