|
|
|
|---|---|
|
Har en Nuvi 350 som ibland tar väldigt god tid på sig att hitta sateliterna. Upp till 10-15 och t.o.m 20 minuter. När den väl fått kontakt är det inga problem. Har reklammerat den och fått en ny men samma problem uppstår. En bekant har en Nuvi 360 och den funkar lika dåligt. Fler som upplevt liknande problem? Jag vill veta om det är någon ide' att reklamera igen eller är dom helt enkelt inte bättre? Racerbilen: Länk | |
|
Jag har en "gammal" Garmin Streetpilot C320 och några tjugo minuter för att hitta sateliterna tar det då rakt inte. Brukar hitta dom på max 1 till 2 minuter ofta mycket snabbare efter en uppstart/omstart. Måste vara täckningsproblem där du befinner dig? Fråga om du får testa en annan typ Streetpilot om dom fortfarande finns som nya. Leffo |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det burkar enbart vara första gången när man aktiverar dom eller när man inte använt dom på länge som det kan ta max 20 minuter innan den hittar rätt. Står även i manualen på de jag använt. Annars brukar det ta några minuter som mest och det verkar vara likvärdigt för de flesta som jag testat dock inte Garmin. ///MVH Hasso Länk |
|
Med SiRFstar III så skall den låsa under 60 sek som jag förstått det. Jag har själv en Nuvi 660 som väldigt sällan tar mer än 15-20 sekunder på sig att låsa. Såhär ser söktiderna ut för 660n: Varmstart: < 5 sekunder Kallstart: < 38 sekunder Fabriksnollställd: < 45 sekunder Uppdateringsfrekvens: 1 per sekund kontinuerligt Har du någon speciell typ av framruta i din bil? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag hittar inte motsvarande siffor för 350n men som jag förstår det så har den inte Sirf Star III, vilket förlänger söktiderna ganska ordentligt. Men 20 minuter skall ingen navigator som fungerar som den skall ta på sig att få låsning. Är det vid stillastående som de kan ta 20 minuter? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tack för responsen! "Måste vara täckningsproblem där du befinner dig?" -Har provat den lite överallt, Stockholm, Idre, Linköping. Funkar lika segt. "Med SiRFstar III så skall den låsa under 60 sek som jag förstått det." -Vet du om jag har denna i min Nuvi 350? "Har du någon speciell typ av framruta i din bil?" -Tror jag inte. Jag har inga problem när den väl hittat sateliterna. Jag har också provat att knalla runt på stan med den i handen med samma problem. Om jag tex tappar kontakten i en tunnel hitar den snabbt tillbaka. Problemet uppstår bara vid omstart. Racerbilen: Länk |
|
|
Björn: Jag tolkar Garmin.se som att inte 350n har Sirf star III. Det står nämligen inte specificerat som det gör på de andra enheterna. Ring Garmin support och fråga efter söktiderna för din enhet. Jag garanterar dig att din enhet överträffar dom med hästlängder. Har du provat med en extern antenn? Jag har haft liknande problem med en SD/IO antenn jag hade med sirfstar i protokoll. Problemet löstes med en "extern" antenn som lades i framrutan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Innan jag fick nya bilen med navi, brukade jag låna svågerns Nüvi 360 många gånger. Störde mig ofta på de långa söktiderna som var runt 4-5 minuter, ibland längre än så. Skaffade en TomTom One II istället, den var blixtsnabb varje gång. Ca 10-15 sekunder vid samma typ av användande. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
All Nüvi-modeller har Sirfstar III och ska kunna bestämma sin position inom mindre än en minut vid en warm boot, dvs GPS har inte blivit flyttad sedan den stängdes av. Även hur länge den har varit avstängd har betydelse då GPS:en vid längre avstängningar måste ladda ner en sk almanacka över steliternas positioner. Jag har en Nüvi 360 som kan positionera sig snabbt och utan problem. Om man har flyttat gps:en avstängd och rullar iväg innan den har positionerat sig så kan det dock ta ca 5 min innan den vet var den är. Det har varit mycket diskussioner om långsama Nüvisar på www.gpspassion.com i deras Nüvi-forum. Det är viktigt att uppdatera programvaran via nätet. Detta ska göras manuellt då den automatiska uppdateraren i bland krånglar. |
|
| Jag kör med Nüvi 660 och den hittar satelliterna direkt. En kompis har en 360 och det var samma med den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.