|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått missljud i min E34 520 slutväxel och behöver byta. Vore trevligt med diffbroms och annan utväxling då jag har bytt till en uppdaterad b25 motor som nu sitter ihop med 520 manuell låda och standard 520 slutväxel (utväxling 4,44). Det varvar ganska bra med andra ord, å andra sidan kvick i starten. Tror ev. att slutväxeln från E28 525/528 med 25% diffbroms kan passa, Har fått fram att E28 528 med 25% diffbroms ska se ut så här: Länk och en motsvarande från E34 520 Länk. Med andra ord ganska lika, men är det ngn som kan säga om bultfästen mm verkligen kommer att passa utan att behöva byta hela bakvaggan mm. /Z-motor | |
Paap Reeder |
... länkarna fungerar inte. Har mycket svårt att tro att dessa slutväxlar skall kunna passa rakt över. E28/ 528-535 efter -85 och E34 528-535-M5 passar i varje fall inte det vet jag. Ur E34 -520 ser ut vet jag inte. I viket fall kan man inte flytta drev från en E28-528/535 ... d v s dom kom efter -85 ... till en 520 / E34 som kallas den lilla slutvxln. Fixa igång länkarna så får vi se. MVH /// Paap R |
|
Tjena paap, tack för svaret, har du strålkastarspolningen? Ja, jag tror att realoem-sidan är nedstängd för stunden, fungerade för bara en timme sedan. Anar som du att det kan bli svårt, men samtidigt så när man tittar på realoem bilderna så är klumparna väldigt lika varandra och vad jag har förstått så är bakvagnarna på e28 525/528 och e34 520 lika varandra i uppbyggnad. Stämmer detta tro? Medbringare, hastgivare med mera går ju att flytta över, men bultinfästningar och mått är ju mer utslagsgivande. Vad tror du? /Z-motor |
|
Paap Reeder |
Länk Slutvxl E28 MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Länk Slutvxl E32 MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... således är det inte fråga om "bolt on" utan möjligen om att byta innehåll. MVH /// Paap R |
|
Tackar paap, finns det nu någon som har lika fin bild på en E34 520 slutväxel så är ju saken lätt att avgöra - lite kallt att krypa ner under bilen just nu... någon? /Z-motor |
|
| Det finns ju små och stora klumpar även till e34. Söker även jag efter en diffbromsad klump och en från m5/750 passar inte på min.. | |
|
Jo, det stämmer. Men just bakvagnen på E34 520 har inte har likadan uppbyggnad som övriga E34:or, medan E28 528 har en bakvagn som faktiskt ganska mycket liknar E34 520. Frågeställningen är om det går att ta en slutväxel från E28 528 årsm 86 och flytta över till E34 520 årsm 88. Någon av oss alla på forumet har provat en liknande manöver eller ska det anses som dött lopp?? /Z-motor |
|
|
Det bästa måste vara att köpa hela vaggan från en M5 eller 535, ska själv göra det då det verkar lättast. I min förra 525 hade jag en 520 slutväxel så dom är iaf lika dana.. Jag vet vilken skön utväxling det blir på 525an iaf :) |
|
|
Jo, den utväxlingen gör sig bra :-) funderar som du på att byta hela vaggan, verkar som att det är enda realistiska sättet att få en fungerande diffbroms, vi får se om tiden räcker till. Det var i alla fall roligt att dryfta tanken. /Z-motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.