AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.860

Ska jag köpa e34 eller e36- hur kan det vara så svårt!

Xy
252
Xyris
520i -93
Jag har beslutsångest ang e34 eller e36. Dem är så olika i karaktär och jag gillar dem båda lika skarpt :D
e34: mer klassisk, och en riktigt pansarvagn. e36: sportigare och en sann athlet.
En sak som tilltalar mig med e34 är den erkänt höga tekniska kvaliten. Då till frågan. Bortsett allt annat, är e36 lika välbyggd som sin storebror? Har den lika bra dirftsäkerthet. Jag har fått en uppfatning att e36 är betydligt sämre. Att BMW t.ex började använda sig av en ny återvinningsbar plast i t.ex termostaten, som lät spricker o går sönder. Att spindellederna ständigt måste bytas osv.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag stod just i precis samma valsituation, var helt säker på att jag ville ha en e36:a men det blev ändå en e34. Det som avgjorde saken för mig var att den känns så otroligt solid, går fantastiskt tyst och lugnt på landsvägen plus att jag faktiskt hittade en bil där ALLT funkar trots att det är en -94... alltså, allt inklusive yttertempmätaren och till och med elvärmen i förarstolen.

Dessutom får man en e34 billigare än motsvarande e36...
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Brukar vara bättre utrustade om man köper E34. Dessutom mer motor för pengarna.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
E34 känns mer välbygd och är nog det ochså särskillt dem senare modellerna.
Nackdelen är interiört att den ser gammal ut, självklart finns det sjyssta E34 or invändigt ochså tex med sportstolar och armstöd men många ser inte så kul ut
E36 känns lite plastig invändigt men är snäppet nyare även där är det stora skillnader på nyare(97:a) eller (91:a) .Min termostat var tvungen att bytas efter runt 14k mil spindellederna ser jag ingen tendens till slitage och eftersom jag tog över billen vid 13k mil var dem nog byta redan då.....nu har den gått 16k mil.
Jag hade hellre köpt en sen års modell av E34 än en tidig av E36 annars hade jag satsat på E36 av senare snitt

Mpower
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Beror på vad du söker. Robust panzarwagon så är ju e34an oslagbar. Smidig racer så är e36an det givna. :)
E34 ftw!

Kolla bara hur fin den är förädlad med ett äkta fake kit ala ACS

Länk

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker de är högst en personlig fråga och vilken användningsområde man ska ha den till.
Men att välja bort någon av dom för den andra pga av kvalitén? nja...ingen av dom har så dålig kvalité...
Båda har sina svaga punkter.
Xy
252
Xyris
520i -93
Är e34 verkligen kännbart bättre än e36 på svenska motorvägar? Kan tänka mig att den är mer riktningsstabil och har precisare styrgeometri i hastigheter över 120+. Men när e36an lanserades fick den berömm av bla. trafikmagasinet citat "en liten bil med storbilsegenskaper" Har förstått att e34:an är något tystare dock, pga all isolering. Personligen vet jag inte om jag är så förtjust i trenden som började för rätt många år sen att göra bilarna tyngre och tyngre bara för att få ner ljudet. Framförallt runt motorn, den vill man ju höra!!

Om jag inte tyckte den var för trång skulle jag skaffa en fräsch e30 från tyskland och aldrig mer fundera på nån annan bil. Tyvärr så går inte det för en långbent förare som jag.. :( Men då förstår ni varför jag gillar e34 designmässigt mer än e36, mer klassisk BMW look. Tycker att BMW gjorde en riktig designflopp med e36:an. Åtminstånde invändigt. Tycker den är minst sagt ful. Audi a4 är faktisk bättre gjord. Sen med e46:an fick man tillbaks den klassiska BMW utformningen på främre delen av kupen. :) Ni vet den konvexa formen, som binder samman vänstra delen(förarsätet) med högra delen av kupen. I en snygg helhet. På e36an är ju vänstra delen av instrumentbrädan skaprp skild från högra. Samtidigt fick man tillbaka rejäla och snygga "handtag" på dörrsidorna. Istället för dem kala dörrar som e36an har.

Snackar vi interiör design tycker jag e34an är överlägsen.
Gemini__
Jag gillar E34:an inredning starkt, känns riktigt gedigen och väl ihopsatt med bra materialval (jfr med en ny BMW så får ni se). Denna känsla genomsyrar hela E34:an (iaf de sista årsmodellerna). Designen tilltalar mig personligen med en stilren och återhållsam design.

Men ska man hårddra det så är E36:an inredning iaf designmässigt ljusår före. Tycker den är kanonfin. Klart sportigare look. Men är man inte ute efter det så spelar det ju ingen roll ;-)

Mvh:
Thomas
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Synd att E36:an endast är utrustad med 2,8L som största motor förutom M3orna.. därför blev valet en 540 för mig..större motor och inte lika höga varv på motorväg är underbart. Vill man höra V8an jobba så är det bara att gasa :D
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Frågan är ju såklart vilka motoralternativ du Xyris är ute efter oxo..
Xy
252
Xyris
520i -93
Tror jag nöjer mig med lilla sexan, 24v och vanos i båda fallen. Jag är inte så mycket ute efter många hästar utan snarare motorkaraktär och bra förbrukning. Sen tycker jag raka sexor låter bättre än V-åttor :P
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vill rekommendera en e36 323i !

Vad gäller design osv är det ju självklart subjektivt, men enligt min smak tycker jag e36 har en otroligt bra och förarinriktad "cockpit". Gillar skarpt att mittpanelen (med fläktutblås, stereo, klima, färddator, fack) är vriden mot föraren. Ger en känsla av att bilen och dess instrument är direkt avsedda för föraren, som känner att han/hon är i centrum av händelserna och har bra uppsikt över kontrollvreden osv. Personligen tycker jag förarplatsen är exemplarisk.

Den bästa sexan tror jag är m52b25 med avseende på förbrukning, prestanda och gång. 2,8:an är givetvis väldigt trevlig också. M3:orna spelar ju i en annan division. Men jag tycker absolut att du ska prova en 323:a.

Nackdelen då med e36:

Så som jag upplever det så är inredningen lite halvtaskig i den mening att det knirrar och knarrar ifrån den ibland. Dåliga mekaniker jobb har bidragit i mitt fall, där en skruv inte dragits åt i dörren vid en tidigare reparation. Annars så glappar sportstolarna jag har i min bil en aning, funderar på att ta och ordna det snart. Annars så tycker jag bilen håller ihop bra! Kommer inte på några andra direkta fel, men har enbart haft e36 som enda bil i över 4 år, så jag har inte så mycket att referera till. Funderar dock på att kanske byta upp mig..

Hur som helst så är jag väldigt nöjd med min e36:a! Funkar jävligt bra och går relativt snålt, kör mycket stadstrafik, säg 50/50 och den drar exakt under litern, eller prick litern. Kör jag mkt på motorvägen och så kryper förbrukningen ner mot 0,8 i snitt.

Om du ska ha en e36 eller e34 kan bara du själv avgöra då dem skiljer väldigt mycket i desgin och stil. Att e34 är en bra ihopskruvad bil är jag övertygad om, dock så tilltalar designen inte mig allt för mkt.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
... fast mittkonsollen är ju vriden mot föraren även i e34, och till och med i gamla e30...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, visst. Men den känns mer integrerad med övriga instrumentbrädan i e36. Linjerna känns harmoniska och bättre helt enkelt, enligt min uppfattning! :)
yttryck
Sikkan !

om man kan utstå med automat som jag har på min 328. och de flesta som kör 540 har automatlåda, så kan jag meddela om relativt låga varvtal.
vad sägs om c:a 2.500 v/min i 140 km/h. .3.000 v/min= c:a 165 km/h

men en E34 är trots allt en bekvämare längfärdsvagn, punkt slut.

Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
E34 har ju en styrsnäcka som ofta? glappar..

Den e34 jag kört är åtdragen i snäckan (även stora muttern på rattstången) men upplevs glapp. Ja rent jobbigt glapp. Förstör helhetsintrycket på bilen.

Visst kan det vara någon led i framvagnen som inte är helt 100, men den är iallafall nybesiktad.

Hur upplevs en e36 i just styrningen?
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
yttryck: jo klart en 328 har hyfsat låga varv..jag jämförde lite med min gamla 320 bara :)
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Jag anser e36 som de enda valet.......jämför med en e34 på smal slingrig väg så blir e34 bara tungt,alltså den hänger inte med som en e36,och då har jag provat allt från 518 till M5....nä....jag säger bara M3....där har du absolut allt!!!!

*BMW* Be My Wife
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.