AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.623

Aut avbländande ytterbackspeglar ?

Sida 1 av 2
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Hej på min 530d 00a står det att jag ska ha sådana i utrustningslistan men hur får man igång det? har en liten knapp till vänster om inställningen för speglarna, men i instruktionsboken står det nått om att man kan fälla in backspeglarna´men det är väl ett annat tillval?
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Avbländningen skall vara automatisk. Ang. knappen; har du tryckt på den?

Göran

FWD - Nej tack!
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Jag har testat den men utan framgång händer nada
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Verkar skumt. Den lilla knappen är till för att fälla in/ut speglarna. kanske har du ett kabelbrott?

Precis som gorth skriver ska speglarna bländas av automatiskt. Pröva genom att ta en ficklampa, håll för sensorn på baksidan av den innre spegeln och lys sedan på sensorn i den spegeln, så ska du se hur både innerspegel och de yttre bli mörka/mörkblåa.

*BAWORAK*
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Avblendbara spegelglas är gula till färgen och håller dessutom inte så länge det är flytande kristaller och de kostar 3500 kr per glas och då väljer man då vanliga glas om de behöver bytas
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Mina ser ut som vanliga ser ej någon gulhet i dom, men ganska mycket förstoring på förarspegeln ganska drygt att ha bilar bakom sig på kvällar :/
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Då är dina glas utbytta till vanliga..bilen jag köpte hade dessa gula som had e släppt så det bara flöt runt i glaset,det blev 2 nya i vanligt glas för 500 kr st
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Om du har en svart tjock kant runt spegelglaset så sitter det avbländbara spegelglas. När de tar slut så blir de gulaktiga i tonen. Kan du justera speglarna? Om ingen funkar eller om det är kabelbrott så är risken överhängande att det är samma kabel som till elinfällningen. Funkar den inre backspegeln gällande avbländningen?

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Ja innerspegeln funkar fint och jag har en svart gummilist på 5mm runt mina. Kan inte fälla in dom med handkraft sitter så hårt att man blir rädd för att bryta sönder dom. Men dom är absolut inte gulaktiga. Men det funkar fin att ställa om dom på knapparna i bilen

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
De behöver inte vara gula. Jag har blåtonade aut-avb backspeglar i min. Skulle du behöva en gulaktig har jag en till övers från mitt byte. Den andra hade dock blivit som ovan beskrivet med flytande kristaller.

*BAWORAK*
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Ska kolla upp det där med kabelbrott då, hur plockar man isär spegeln?

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Detta kan kanske vara till nytta Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Isacsson: De går inte att fälla in med handkraft, isådana fall har du sönder dem. Ett litet tips som en vän provade var att spruta mycket 5-56 eller liknande precis i skarven där spegelhusen fälls in. Efter mycket kladd fick han det att funka fint, hade förmodligen kommit in mycket smuts som då löstes upp. Värt ett försök :)

För övrigt är min speglar inte heller gulaktiga i tonen utan blåa....

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Grodan kermit: Det skall visst gå att fälla in spelarna för hand. Har gjort det många gånger på mina avbländningsbara med elinfällning. De funkar fortfarande utmärkt. Det är en säkerhetsfunktion som finns på "alla" speglar att de skall vika sig om man t.ex. Kör på någon. Mina speglar är för övrigt också blåtonade, inte gula.
Knappen som nämns (fyrkantig) fungerar bara i ett läge. testa att skifta knappen för höger<->vänster till ett annat läge så kanske de fälls in.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Carl L: Innan jag visste om att jag hade el-infällbara backspeglar (jo, det är sant. Knappen var så liten att jag inte märkte den:) så försökte jag också fälla in dessa manuellt. Efter att ha tagit i så det knakade rejält i spegeln så gav jag upp, så hårt skall det inte sitta. När jag sedan hittade knappen fälldes det in hur lätt som helst. Min gode vän var ute och körde med sin 540 då en bil på en smal väg genade lite i kurvan, farten var normal men spegeln fjädrade inte ett dugg utan blev knäckt och hängandes i el-trådarna.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet likaså du, men vad är meningen med el-infällningen om man ändå kan göra det manuellt?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Knappen för infällning fungerar oberoende av läget på justeringsväljaren (hö/vä) Men den funkar endast när bilen står still. Däremot så är tilt av höger spegel i samband med backning är beroende av läget på omkopplaren.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Är tilt ett tillbehör eller sitter det på alla ? om det är tillt på alla så funkar inte den heller på min bil :(

Commander har helt rätt. Jag drabbades av akut förvirring.

Mvh
Mikael
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jahaja...då blandar vi korten. Jag kan fälla in mina manuellt om jag vill. Ut också för den delen. Har svårt att tro at det inte skulle gå annars, tänk om man behöver köra iväg men fått kabelbrott eller ngt. Tveksamt om BMW sklle göra sådant att det då inte skulle gå att fälla ut manuellt. Men vissa har ju upplevt det så vem vet egentligen något alls om detta...

Beträffande tilltningen vet jag inget, tror det hänger samman med elstol och minne och sådant lyx...

Vidare fungerar det att fälla in resp ut i farter upp till 10km/h, alltså beöver man inte stå still, inte jag iaf...

Att de INTE fjädrar vid möte med en annan bil är väl förståeligt, det är ganska sora krafter vi talar om. Fjädringen kanske kan fungera om man håller på att backa på ngt eller så i krypfart, knappats vid ett möte.

*BAWORAK*
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Mina går också hur lätt som helst att fälla in manuellt och så skall det vara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.