AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.200

TMC men inte RDS

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Inspirerad av en annan tråd här, kom jag att tänka på att jag får TMC-meddelanden i form av ikoner avs. vägarbeten, men inga RDS-meddelanden. Radion visa både FMD och TP, men aldrig har Radio Stockholm gått in med något trafikmeddelande.

Några tips?

Göran

FWD - Nej tack!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vad lyssnar du på för kanal när du väntar på ett TA/TP meddelande ? Om du lyssnar på en annan kanal än Ra Sthlm, tex. 107.5 E-FM, kommer detta inte att brytas. Lyssnar du på CD, kommer det att brytas ifall ett meddelande skickas ut (om radion var inställd på Ra sthlm innan, har jag för mig).

Den bryter inte emellan radiostationerna.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Mest P3. Min förra bilradio (em Pioneer) bytte till Radio Stockholm vid trafikmeddelande, oavsett vilken kanal, eller källa jag lyssnade, eller hade lyssnat på.

Iofs tror jag att det finns en inställning (som jag inte kommer åt), där man talar om för radion vilken RDS-station man vill använda.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
ÄR det nu inte så att det är skillnad på TP och TA. Dvs har man TP inställd så söker radion bara upp kanaler som sänder ut meddelanden, hense the name TP (traffic Program). Men om man ställer in TA (traffic anounsment) så bryter meddelandet in oavset vad du lyssnar på (band, cd, radio)på vilken kanal, dvs du lyssnar på P3,Energy eller vilket som, och sedan så skickas ett meddelande ut från tex radio Stockholm, då kommer du att höra det meddelandet. Sedan återgår radion till ditt program du lyssnar på. Så har jag det och har alltid haft det så.

RDS är ju mer att det står vilken kanal som är inställd och att det kan komma reklammeddelanden och så, har i sig inget med TP/TA att göra.

*BAWORAK*
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Felskrivet av mig. Skall vara TA-station. Men jag kan inte aktivera TA. Bara TP. Bilen skall in till BMW i morgon för initiering av radio. Kanske löser det sig då?

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det gjorde det naturligtvis inte. De rekommenderade en batterireset på 16 min. Åkte hem och gjorde en sådan, men kommer ändå inte åt den menyn.

De sa att man inte skall behöva initiering av radion, utan reset skall göra det. Annars är det ett hårdvarufel. Får tydligen klara mig utan radiotrafikinfo. Får nöja mig med att TMC fungerar.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
På min har jag bara RDS och TP. TA verkar inte gå att ställa in, men det räcker med TP för mig för att vilken annan kanal som hellst går in och bryter det jag för tillfället lyssnar på.

*BAWORAK*
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag har kommit fram till det oxå. Att TA inte finns som alternativ. Jag har FMD och TP i displayen, men trots det har jag inte fått ett enda trafikmeddelande över radion.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.