AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.206

Besiktningsresultat LAMBDA 1,10

Efter LAMBDA värde 1,10 har jag tätat alla läckageoch inte funnit några dåliga vacumslangar. Nu är LAMBDAvärdet 1,043. Vad kan jag göra mer?
Mycket tacksam för förslag.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
vad var dina andra värden då?
hade oxå lambda 1,10 och alla andra 0,0...
som jag har fattat det ska det i första hand vara avgasläckage efter lambdan och lambdasonden som kan vara felet.
Co =0.0
Co 2500=0,0
HC=006
var värdena. Jag har tätat skarvarna efter lambasonden

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ja, ungefär som mina då... det tyder ju på att den går för snålt eller drar tjuvluft nånstans efter lambdan.
har iaf köpt ny lambda nu som jag tänkte montera i helgen å testa besikta nästa vecka så får vi se om det blir nå bättre då...
Paap Reeder
... den drar tjuvluft efter LMM ... måste det väl vara? ... eller tänker jag fel?

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Paap: vill du förklara lite hur du tänker?
om det är tjuvluft efter lmm, känner inte lambdan då av detta och kompenserar för detta?
Paap Reeder
... nej tror jag ... ty lambdan matar på med soppa så det skall räcka för vad LMM anger att den släppt in i luft.
Skulle det vara att lambdan själv reglerade det hela skulle ju LMM inte behövas.

... men faen vet vilket som egentligen är hönan eller egget.

MVH /// Paap R

Knepigt....Men iaf, bilen har beräknat bränsle mängden efter den uppmätta luftmängden, men då lambdan signalerar att det ändå är luft överskott så borde bilen feta på med ännu mer bränsle varvid lambda rimligtvis borde sjunka(högt lambda är mager blandning), sen finns det säkerligen en gräns för hur mycket lambdan kan kompensera/reglera, kan vara så att den gränsen är nådd....
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
så...nu har man besiktat med lite bättre resultat!:)
då jag skulle byta lambdan så undersökte jag avgassystemet ordentligt med bilen igång...
kom då fram till att bakre dämparn var en schweizerost, alldeles full av små hål!
kastade bort den och åkte å köpte en simonsdämpare och slängde dit, billigt och mycket goare ljud!
så däri låg mitt problem med högt lambdavärde.
nu har jag även en bättre begagnad lambdasond till ingen nytta om nån skulle behöva, väldigt billigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.