|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade tänkt att byta olja i bilen nu i veckan, men undrar vilken olja jag ska köpa av biltemas helsyntet 5w-40, eller 5w-50 i min 318 -92:a? Och låt nu detta inte bli ännu en tråd om att man ska använda biltema olja eller inte. Det är inte det jag frågar efter! / Leon | |
| jag skulle köra på 5w-40 lycka till... | |
|
Det är vilket som, båda oljorna är bra oljor med API klassningen SL/CF, vilket f.ö. är den näst högsta som finns idag. 5W40 oljan har ACEA klassningen A3/B3/B4 medan 5W50 oljan har en något lägre ACEA klassning A3/B3. Oavsett vilken du än kör på så får du bra olja. M40 har ofta problem med kamaxel-/ventil-tickande och en högre varmviskositet kan ha en dämpande effekt på detta, då högre varmviskositet = högre oljetryck. Men helt ärligt är skillnaden marginell om ens märkbar. Jag hade nog tagit 5W40 oljan. |
|
|
Ok, Tack för svaren! mvh Leon |
|
|
Kollade i Instruktionsboken för min bmw 320i -90 och den bästa oljan enligt tabellen är ju sae 15W-50 som kan användas från -20 grader till +40 grader (yttertemp) medans 5W-40 oljan har från -40 grader till +20 grader (yttertemp) |
|
|
15W50 är nog svår att hitta nuförtiden...om du mot förmodan får tag på sådan olja, skulle jag avråda dig från att använda den - särskilt nu på vintern! Du kan använda en 5W40-olja året runt till din bil, det har hänt en del på oljefronten sedan 1990! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.