AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.147

Avfrostningen på ytterbackspeglarna funkar inte. E39

Co
133
Corona
540im -99
Jag har gått och irriterat mig länge på att avfrostningen på ytterspeglarna inte fungerar. Tog bort spegel glasen och rengjorde kontakterna som sitter i speglarna, men dom funkar ändå inte.
Är det ngn som vet om det sitter ngt relä eller säkring någonstans, är dom kopplade så att om det blir kabelbrott på ena sidan att andra slutar fungera då oxå?
Oerhört tacksam för svar.
Kanske ska säga att elmanövreringen funkar som den ska samt att avfrostningen på spolarmunstyckena funkar, tänkte kanske att dom är kopplade till dom på nåt vis.
Speglarna fungerar ihop med bakrutan. När du sätter på värmaren i bakrutan aktiverar du även de i speglarna. Testa och mät om du får någon elektrisk krets i kablarna med en multimeter.
Co
133
Corona
540im -99
ok. Tack för svaret. Vet du hur mycket spänning det ska vara?
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Spegelvärmen i E39 har ingen relation till Bakrutevärmen, istället är de uppvärmda om temperaturen är under +25C. Full värme om temperaturen är under –10C. Däremellan så styrs värmen i fem effektsteg. Temperaturen mäts med samma tempraturgivare som övriga funktioner (t.ex. displayen i huvudinstrumentet)
Co
133
Corona
540im -99
Ok, jag misstänker att dom inte fungerar alls, om dom gör det så funkar dom dåligt.
Finns det ngt relä eller liknande man kolla?
Ska kolla om det är ström på kablarna men vad gör man om det inte är det?
st
3.464
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enklast är väl att mäta direkt på kontakterna till speglarna. Vid nuvarade yttertemperatur så måste det vara spänning där! Du kan ju dessutom mäta resistansen i värmeelemeten då du demonterat spegelglasen.
Jag trodde de fungerar på samma sätt som i E46. Enligt E46:ans instruktionsbok aktiverar man speglar genom att trycka in knappen till den eluppvärmda bakrutan.
st
3.464
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är i så fall en enklare lösning i de mindre bilarna! Det är väl något med en kilopriser på plåten som motiverar prisökningen på de större modellerna!
Co
133
Corona
540im -99
Jag ska mäta på kablarna imorron, men finns det ngt relä eller liknande man kan kolla oxå?
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Du har nogg avbrott i värmeelemeten. Tror det är vanligt. Byte mina i høstas. Om du vill har jag ett par backseglar från 97 hemma.

mvh.
Hej, har en 540 E39 -96. Undrar om någon vet om eluppvärmda speglar var standard eller om det var tillval, Har jag det så funkar dem inte alls bra!
Glaset är detta bara o rycka den, ser ju rätt snabbt om jag har det eller inte!
Co
133
Corona
540im -99
Tjena!
Glaset är enkelt att få bort. sitter med fyra clips i en ring. jag ställde dom så högt upp jag kunde och tog en bred mejsel och pillade bort dom.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ser att tråden är gammal, men undrar hur det gick?
Har nämligen problem med min uppvärmda backspeglar (båda) som plötsligt slutat att fungerar. Kan inte finna ngn trasig säkring och har svårt att tro att båda lägger av samtidigt. Yttertemperaturen visar rätt värde.
Ngn annan kanske vet vad felet kan vara?

/H

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har nu läst lite, utan att finna ngt direkt svar. Vad jag har kommit fram till är att upppvärmningen eventuellt är pulsstyrd och att det finns ett relä för detta.
Undrar nu om ngn vet var detta sitter? Vet att det finns relän placerade under coupefilterboxen på högersida, och har även sett att det sitter några relän ovanför batteriet i bagagen.

Tacksam för svar!

/H
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Nytt försök...
Upptäckte idag när det var strax över 0°C att uppvärmningen verkar fungera. Det tog dock längre tid än vanligt, och effekten verkar inte vara full. Uppvärmningen var lika på båda speglarna. Undrar nu om ngn vet hur det fungerar?

/H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.