|
|
|
|---|---|
|
Hej, Försöker ta bort kåpan över tändstiften och tändspolarna på min BMW 318i 2002 (143hk). Fastnar redan på första saken, påfyll-locket för motoroljan sitter ivägen för att lyfta bort kåpan. Påfyll-locket är en sådan konstuktion att man inte tar bort det utan man öppnar ena halvan när man skall fylla oljan... Hur f*n gör man för att ta bort locket helt så man kan frigöra kåpan??? =) Håller på med bilen just nu, så jag är tacksam för snabbt svar! | |
|
Låter mysko! Du borde ha ett vanligt lock som lossas genom att vrida det motsols typ ett kvarts varv: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Din länk visar exakt min motor, så det är det man ser. Men på bilden ser det ju ut som man bara skruvar locket ett kvarts varv och sedan lyfter av hela locket. När jag vrider på mitt lock så öppnar sig halva locket och underdelen av locket sitter kvar i toppen. Dvs den undre halvan av det kvatdratiska locket låser platskåpan så jag inte får bort kåpan. Jag antar att det på något sätt går att frigöra hela locket, dvs båda halvorna, men jag inte lyckats. Vill inte riskera att förstöra locket :( Någon som gjort detta i praktiken? (Känns helt ufo att jag inte löser det själv...) |
|
| Enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig är att ditt lock är trasigt. Misstänker att du måste försöka ta bort det du har på något vis och köpa ett nytt lock. | |
| Går det inte att vrida på underdelen, den delen som sitter kvar? | |
|
Hmm, kan kanske vara så, men det är ju ett klart och snyggt snitt mellan halvorna och det är ju ett "gångjärn" mellan halvorna också. I ena hörnet av locket så sitter halvorna ihop med ett gångjärn (en sprint). Det ser helt enkelt ut som de har gjort så för att det skall vara enkelt att fylla på utan att tappa bort locket... Jag har försökt att vrida mer än ett kvarts varv, men den undre halvan låser efter att överdelen har öppnats... Min syn på det hela är att det skall vara så och att det är en smidig konstuktion när det handlar om att fylla olja... |
|
|
...jag får väl gå till bilen och ta ett kort...så jag får visa, om det är så att ingen känner igen det jag pratar om... Jag har dock inte uteslutit att locket kan vara trasigt, får helt enkelt gå ut igen och undersöka vidare... |
|
| Märkligt, man blir ju nyfiken på hur det är tänkt.:-) | |
| ....hehe...att en sån liten fråga kan bli så stor...återkommer med bilder eftersom jag lyckats väcka intresse :) | |
| hur blev det med bilderna =) | |
| Alltså jag hade en 00:as 318 en gång i tiden å den var det ett helt vanligt lock på så det låter ju onekligen lite skumt, kanske du kan åka på en bmw verkstad å visa upp det? Skulle va skoj att se bilder | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.