AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.202

3 el 5 dörrars 1 serie?

Sida 2 av 2
Vad var det som var snikit med Compacten menar du, förutom avsknaden av två dörrar? E46 Compact är precis samma bil som en vanlig E46. Det fanns i och för sig ingen M3 Compact, och bara en sexa att välja på förutom bägge fyrorna. Modellen var dock inte snyggast i modellutbudet och det kan "ju" också ha spelat roll...
dörrsidorna var iten samma och lite smådetaljar :P ... ne men jag tror att man syftar på e36 compacten som verkligen var en snikversion av övriga e36modeller
E36 Compact snikversion, hur då menar du? Samma bakaxel och inredning som Z3, i övrigt samma som övriga E36. Kanske är Z3 en snik BMW också??? ;) Det är en tre dörrars bil med si så design precis som e88 eller vad den nu kommer att få heta.
biltok med klockintresse
Fakta är ju att compacten hade en äldre bakaxel...samt som sagt mindre premiumkänsla överlag.
Inge fel med det men snikkänsla får man ju..
Jo den hade en äldre bakaxel, samma som i E30 och som i Z3. Compacten och Z3 delar på ett och annat. Premiumkänslan eller avsaknad därav härleder jag till tre dörrars kaross med si så design. Z3 saknar inte premiumkänsla med sin tvådörrars roadster och coupé kaross, och marginellt snyggare design. Antal dörrar och design spelar således roll anser jag. ;)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag syftade i första hand på E36 eftersom jag äger en sådan.

Compacten är definitivt en instegsversion som har mindre kvalitetskänsla i inredningen än övriga e36. Enklare lösningar och billigare materialval.
Känns billigare invändigt än E30:an den ersatte. Dessutom en "gammal" bakaxel jämfört med övriga E36.

Designen har inte med det att göra och jag själv tycker dessutom att Compacten är snyggare än övriga e36. Bilen ser några år nyare ut än både sedan och coupe. (visst, även jag tycker att coupens linjer är klassiska och stilrena)

Vår Compact går för övrigt under namnet "sniken" i familjen:)

För ett-serien 2-dr känns det mer att man väljer en "sportigare" bil med i övrigt samma egenskaper. Dessutom kan jag tänka mig att den som begagnad kommer att tilltala yngre personer utan barn som varken värdesätter bakdörrar eller stor baksäte.

Jag är inte främmande för att ersätta Compacten med en 120d och då satsar jag på en 2-dr trots tonårsbarn. Den kommer ändå att fylla sin uppgift som pendlarbil med med körglädje och utan krav på utrymmen

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Jo, men visst är det märkligt att Z3 med samma instrumentbräda (annan mittkonsoll) och samma bakaxel med mera inte benäms som "snik". ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.