AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.463

Oljetemperatur +70-82 grader

na
56
nafas
M5 3,8 -92b
Har blivit nått konstigt med min oljetemp.
den går bara upp till max +82 grader och sen när jag gasar på över 110 km/h så går den ned till +70 grader..

så har den inte gjort tidigare utan legat på +90-+95
oavsätt om jag har kört 90km/h eller +110km/h

kan det vara nån oljetempgivare som är knasig tro??
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Termostaten till oljekylaren?
Bytt till annan typ av olja?
Kallare väder? :-)

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
kan nog vara termostaten till oljekylaren...

har alltid kört på den oljan som jag har nu och aldrig upplevt detta..
ej heller när det varit kallt..

men ska kolla lite mera på detta och se vad som händer när det blir varmare om inte tempen går upp..

tackar!!!
Hur ligger tempen sommar tid? Min oljetemp låg i somras kring 90-95grader i den värsta hettan, steg till ca 105 grader i en lååång "stau" på Autobahn i ca 37graders värme...Farmåt höstkanten så brukar oljetempen sjunka något för mig, brukar hålla sig runt ca80-85grader (något i underkant om jag får säg), har dock aldrig kört bilen i kallare väder än ca +5-6 grader. Skulle gissa på att det i ditt fall KAN vara oljetermostaten. Skall tilläggas att jag tidigare trodde att min "vatten termostat" var dålig då kylvatten-tempen sjönk under mitten läget vid kallare väder (5-10 grader), dock beter den sig exakt likadant med den nya termostaten. Kommer även jag med högsta sannolikhet byta oljefilterhuset (termostaten sitter där i) för att utesluta fel på den (är inte 100% på att den funkar exakt som den skall). Återkom gärna när du bytt, är nyfiken på resultatet
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
sommartid ligger tempen på 90-95 grader.. har aldrig gått över 100grader hur jag än pressat bilen.. har dock ej varit någonstans där jag kan ligga på konstant hög hastighet men kan då säga att den har då inte gjort så hära förut..
Får kolla upp detta vid senare tillfälle men det dröjer nog ett bra tag och troligen blir det att byta den för att vara säker eftersom den inte har gjort så förut.....
men jag ska höra av mig då jag har gjort det!!!

tackar!!!!
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
nu har jag då bytt oljetempgivaren.. satt lite jävligt till men det gick med lite knix å trix.. men tempen är samma som jag har beskrivit så det vette fan varför den ha börjat göra så hära helt plötsligt.. kanske har lossnat nå skit så den ha börjat funka som den ska :P

Såg att du hade skrivit att man behövde byta oljefilterhuset för att termostaten sitter där..??
humm.. för vad jag då vet och fick reda på av bmw så sitter den just ovanför filterhuset mot motorn samt att oljetryckgivaren sitter bara några centimeter från oljetempgivaren!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.