|
|
|
|---|---|
|
Jo jag undrar hur hårt man skall dra bultarna som håller ventilkåpan ! Skulle bara byta tändstiften men såg att det var rätt mycket motorolja i tändstiftshålen så det blir att byta ventilkåpspackningarna hade nya låg i "reservdelslådan".... Och tänkte också om det är någon idé att byta insugsmembranet på motorn då jag ändå har plockat loss så mycket där i kring... Jag har aldrig haft några problem med ojämt tomgång etc , men ska jag ändå byta bara för att jag "nästan" är där och river ???? Har även ett nytt membran+packning ligger.... Billy aka Fantômas | |
|
byter du ventilkåpspackning utan att byta membran är det mycket troligt att även de nya ventilkåpspackningarna börjar läcka. Trasigt membran ger ökat tryck i vevhuset, vilket gör att packningarna inte håller lika länge. Du behöver inte byta stiften bara för att de är oljiga.. det räcker att du torkar rent dem och även spolarnas nedre del. |
|
|
Jag har ingen uppgifter om hur hårt du ska dra bultarna, men det gör inget som du drar de lite hårdare än de ska dras. Många packningar läcker för att ventilkåpan inte är tillräckligt hårt dragen. Det som däremot är ganska viktigt är att du drar åt bultarna korsvis, dvs om du börjar med att en bult längst ner till höger, så blir nästa längst upp till vänster osv. |
|
|
kåpan kan fortfarande slå sig om du drar för hårt. Kolla upp moment innan du drar om du är ovan! //Martin |
|
|
Detta behöver man knappast upplysa om egentligen då det är sunt förnuft, men torka rent all olja innan du skruvar loss stiften, för du vill inte ha in oljan i cylindern. Vätska går som bekant inte att koprimera, kan ge motorskador om du får i för mkt olja i förbränningsrummet. |
|
| Det går lika bra att dra "muttrarna" i "spiralmönster", man börjar då med en av bultarna i mitten o fortsätter sedan i en spiral... | |
|
Ok , tackar för svaren... Nej då jag är ingen ovan mekare...så det löser sej säkert... Undrade bara hur hårt man skall dra dom (nm) då min motor inte finns med i verkstadshandboken jag har (den gäller bara för 6-cyl bilarna). Billy aka Fantômas |
|
|
Mugge: Att jag ska byta ventilkåpspackningarna beror på att de läcker lite tydligen.... Har aldrig någonsin haft bekymmer med tex ojämgtomgon etc (som ett defekt plastmembran) borde kunna ge.... Men det positiva är ju att jag ha ett nytt liggandes här hemma..... Så man kanske skatt ta tjuren ändå vid hornen och byta membranet också (i förebyggande syfte altså)... Tändstiften skall bytas då jag ej vet hur länge det gått i den bilen (har nya "svindyra" 10000 milatändstift liggandes.....hehe... Billy aka Fantômas |
|
|
Är inte ventilkåpsbultarna på E39 av samma typ som på E34, dvs. kupolmutter? Där det tar stop, tar det stop helt enkelt. De blir inte hårdare åtdragna för att du tar i hårdare. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Är det M6 så ska dom dras med 10Nm. Är det M7 så ska dom dras med 15Nm. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dom går inte att dra för hårt i princip, sitter en metalldistans som det tar stopp emot sedan är det liksom bra. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok , tackar för infon grabbar.... Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.