|
|
|
|---|---|
|
Har lite problem med kopplingen: Kopplingen fjädrar inte tillbaka alls, utan man får lyfta upp den själv när man kopplat ur. Den kopplar ur när man trycker ner den men efter ett par sekunder (5-10 sek) börjar bilen driva med 1:an i trots att pedalen är där nere. Då får man dra upp den själv några gånger och sedan kopplar dne ur igen. Några tips? Luftning, är det jobbigt på denna modell? Bör man börja med det? | |
|
Troligtvis har du läckage i slavcylindern, lyft bilen och känn efter om det inte är blött runt den. Ganska enkelt att byta. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Tja jag skulle fått samma problem om jag köpte den E23 728i från 1986 som finns bland annonserna. De är inte så att du råkade köpa den bilen. Jag har nog en massa matnyttig information om den bilen isåfall. |
|
| För övrigt så kom jag och en annan fram till att de skulle vara packningarna i cylindern. Så antingen byter man packningarna. Eller så byter man hela cylindern till en begagnad från en E28 som du hittat på nån skrott eller så. Då kan du komma undan runt 2000 kr om inte mindre. Men original BMW blir de 5000 kr om du lämnar in den. | |
|
Zeiss: Det gäller den bilen, vad har du för info om den? Maila gärna på rufelt@comhem.se |
|
|
Svårt att säga om det är huvudkopplingscylindern eller slavcylindern, men delarna kostar som följer på Mekonomen: Slavcylinder 577.50kr och huvudkopplingscylinder 1087.50kr. Det är ganska enkelt att renovera dem för att komma billigare undan, men då gäller det att du vet vilket märke du har för det finns några olika. Glöm inte att hena cylinderloppet i så fall. Lycka till! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Har nu kollat både huvud- och slavcylindern och det läcker ingenstans, har även följt hydralledningarna mellan dom och även den upp till behållaren, och det är tort och rent överallt. Kan det vara fel på någon av (eller möjligen båda) cylindrarna ändå? Davve: tack för tipset om Mekonomen, de verkar vara billigast på slavcylindern. Huvudcylindern är några hundralappar billigare på Autoexperten. Observerade att locket till behållaren är sprucket, men det kan väl inte påverka? För övrigt ändrar sig nivån i behållaren när man kopplar ur, men det är väl fullt normalt? Tack för alla svar! |
|
|
Daniel_ När slaven säckade ihop på min E28 518iS så syntes inget yttre läckage. Det rann istället in i kopplingshuset. Om nivån i behållaren ska röra vid koppling är inget jag tänkt på, vet faktiskt inte... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Bytte först slavcylindern till en helt ny, men det hjälpte tyvärr inte, dessutom var den gamla cylindern helt läckagefri. Införskaffade därefter en ny huvudcylinder och det löste problemet helt, nu fungerar kopplingen perfekt. Nu återstår det att byta vajern till huven (beställd), besiktiga och sedan glida igenom sommaren med en underbar silverfärgad E23 med 8600 mil på mätaren :) |
|
|
Dela med dig gärna av bilder från dina sommar resor :) de vill vi gärna se...eller åt minstånde jag :) Sen kommer jag också dela med mig av bilder när jag blivit ägare igen till en E23...när de nu blir av... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.