|
|
|
|---|---|
|
Min 320 touring (e46) har aldrig varit specielt bra vinterbil. Först körde jag med 16" friktionsdäck och standardchassi. Sladdade ganska bra på snöslask, dock hade den fina goodyear däck. Sen bytte jag till sänkningsfjädrar (lesjöfors kilen) sänkt 4cm fram o 2cm bak. Samtidigt köpte jag 17" dubbdäck. Vet inte om det är negativt för vinterframkomligheten med sänkt bil men dubbdäcken gjorde att det greppade förhållandevis bra (även fast det var budgetdubbdäck). Efter sänkningen tyckte jag att bilen var aldeles för låg bak för min smak. Jag har en del fastmonterad utrustning i skuffen (nej inte stereoprylar) vilket kan förklara att den ser låg ut bak. Jag pratade med Lesjöfors som tyckte att jag kunde prova med deras Heavy Dutyfjädrar bak och behålla sänkningen fram. Dessa fjädrar är styvare än standard och då tänkte jag att det kanske inte skiljer så mkt från sänkningsfjädrarna. Men efter ditmontering så blev bilen RÄTT hög bak. Den var inte ens så hög med bmw orginalfjädrar bak. Bilen känns som jag var orolig för: Stum fram och sladdrig och vinglig bak. Nu är de i och för sig halt men bakändan kommer flygande som en slägga vid minsta sväng och antisladdsystemet får jobbar som en häst. till min fråga. Om jag inte vill sätta tillbaka mina sänkningsfjädrar bak men försöka få nån slags stabilitet i bilen ska ja kanske prova t.ex. sänkta fjäderbensskålar från schmiedmann? Såg att de sänkte bilen 1cm. Gör de skillnad på väghållning? Ja menar de låter inte mkt men tyngdpunkten blir ju lägre på hela bakvagnen och då borde den väl gå stabilare och kränga mindre även om fjäderns mjukare känsla finns kvar. Annars vet ja inte.... kapa bakfjädern??? | |
| Hmm.. mindes att jag var tvungen att göra en framvagnsinställning för att byta till sänkningssats förut... Nu bytte ja bara till nya bakfjädrar utan att göra sån koll... kanske de som ja ska göra :) (?) | |
| Först och främst när du köper nya fjädrar så får du alltid räkna med en en viss inkörningstid.Bilen är alltid aningen högre när fjädrarna är nya.Tvivlar på att det skulle göra nån större skillnad jag skulle satsa på ordentliga dämpare och fjädrar runt om istället.Har själv mixtrat mycket med dämpare osv vet att det är en djungel men man måste prova sig fram tyvärr. | |
|
För att bilen ska få de köregenskaper den är konstruerad att ha, måste fram- coh bakfjädrar harmoniera med varandra. Dessutom måste stötdämparna (dämpning och slaglängd) vara avstämd för de fjädrar du har. Eftermarknadsprylar har en tendens att inte vara gjorda för annat än 'flärd', dvs själva sänkningen, och resultatet blir tyvärr alltför ofta försämrade köregenskaper. Ska du sänka bilen, och i alla fall inte få sämre vägegenskaper, är det bara originalprylar (M-technik t ex) eller en komplett chassisats (fjädrar, stötdämpare och ev. krängningshämmare) från någon seriös leverantör typ Bilstein, F&S eller Koni. När allt är på plats, krävs också en seriös fyrhjulsmätning av hjulvinklarna, och justering till de värden som rekommenderas för just den chassisättningen (oftast INTE samma värden som original!). Ett riktigt avstämt chassi ger suveräna vägegenskaper även på halt underlag - den bästa 'vinterbil' jag haft var M5 E34 med friska standardprylar i chassit, den var helt suveränt stabil och lättkontrollerad trots avsaknad av allt vad antisladd/antispinn heter. Men den hade ju förstås en riktig, mekanisk diffbroms.... /// Gunnar E. |
|
|
Jag ringde runt en del innan jag valde att börja med bara kortare/stummare fjädrar och gjorde en fyrhjulsinställning. Efter det så fick jag jäklit bra vägegenskaper som ja va helt nöjd med förutom lite ökad stötighet i bilen. Jag pyntade 1600 för fjädrarna + 1400 för 4-hjulsinställning och montering. totalt ca 3000 alltså. Avsevärt mkt mindre än de 13000 som en firma skulle ha för bilstein ställbart kit. Som sagt helt okej väghållning och ja ska ju inte köra banracing. Dock så vill jag få upp bilens bakdel bara nån ett par dvs helst som den var innan sänkningen. Men att sätta dit orginal bmw bakfjädrar känns som att bilen kanske blir ännu mer svajjig än "heavy duty". Lesjöfors sa att heavy duty skulle va stummare än deras kilen standard som skulle va motsvarande bmw orginalfjädrar i stumhet. Men kanske ska vänta (några veckor?) på att fjädrarna ska sjunka ned en aning, I så fall borde de bli perfekta. Plus att göra en schysst framvagninställning. Lite omständigt de här med fjädring bara. Ingen verkar ju veta hur de blir, man får testa sig fram, och är man inte händig/själv meckare så får man ju pynta t.ex, 1000 kr minst för att få dit 2st bakfjädrar + ca 500-1000 kr för att göra en 4-hjulsinställning + vänta på att fjädern ska sjunka ned för att kunna säga "nej de här blev inte bra" eller "ja de här blev bra" .... :) |
|
| "nån ett par" = nån till ett par cm :) | |
| är de nån som vet om det finns t.ex bilstein ställbart som man kan höja bilen (så att man ser det fysiskt) inte bara me massa compression rate o sånt som man som lekman inte fattar ;). Och då kunna justera bikens höjd t.ex. bara bak, anyone? | |
|
Du får ursäkta, men just det där med 'compression rate o sånt som en lekman inte fattar' är den springande punkten här. Chassidynamik är en komplicerad vetenskap, och det finns inga enkla samband. Ett samband som dock är ganska enkelt, är detta: Hårdare fjädring bak + mjukare fram = överstyrning (bilen sladdar lätt) Mjukare fjädring bak + hårdare fram = understyrning (framvagnen 'kasar'). Nu finns det fler faktorer än fjädringens hårdhet som inverkar (t ex krängningshämmarnas styvhet), men att din bil sladdar lätt när du satt på stummare fjädrar bak är precis vad man bör vänta sig. Om det viktiga för dig är hur hög bilen är fram resp bak, så kan du enkelt fixa önskad höjd med olika fjädrar. Vill du kunna justera höjden bak, försök hitta stötdämpare med luftjustering, det fungerar utmärkt för att t ex kompensera för tung last. Men om det viktiga för dig är bilens väguppträdande, så hänger tyvärr alla komponenter ihop. Standardstötdämpare (troligen dessutom inte helt fräscha) ihop med 'sänkfjädrar' fungerar helt enkelt inte särskilt bra, när man börjar närma sig gränsen för väggreppet. Dels har dom fel dämpvärden generellt, dels hamnar dom s.a.s. i 'fel läge' - stötdämparen har olika dämpkarakteristik i 'mittläge' än utåt ändarna av fjädringsvägen, och med 3-4 cm sänkt fjädring hamnar dämparen i ett område där den är dålig på att 'svälja' små ojämnheter t ex. Kvittar om du som lekman fattar hur det hänger ihop eller ej, bilen får försämrade vägegenskaper ändå tyvärr.... Mitt råd blir att du letar efter ett komplett, begagnat chassikit, antingen BMW M-technik original, eller ett Bilstein, Sachs eller Koni-kit. Din bil kommer att tacka dig genom att bli en dröm att köra! /// Gunnar E. |
|
|
Okej, tack för infon. Blir inte bilen hård som en sten i chassit och därav med diskbråck i nacken som följd typ, om jag också byter dämpare? =) ...även om jag nu får kanonväghållning? Det känns ju lite som man gjort lite både och när man bara satt dit hårdare fjädrar men behåller de mjukare standarddämparna, men kanske fått de om bakfoten också? Men alternativen nu då.. Antingen göra en hjulinställning o försöka synka alla värden o hoppas att de blir lite bättre eller byta tillbaka till gamla bakfjädrarna igen. Om ja byter tillbaka till sänkningsfjädrar runt om igen och sätter in hårdare dämpare bak som är avstämda för de lägre fjädrarna, kommer bilen bli högre bak då eller lägre? |
|
|
Hur är länkarmsbussningarna bak? Min bil sladdade hej vilt såfort det blev minsta halt på vägen. Bytte en bussning samt gjorde hjulinställningar och nu går bilen som på räls. |
|
| Info: Bytte tillbaka till mina gamla sänkningsfjädrar och nu går bilen som vanligt med bra fäste oavsett underlag. Men jag gillar inte att den är så låg bak. Bilens bakre stänkskärm slutar ju nedanför halva däcksidan. På framvagnen så slutar ju stänkskärmen ovanför hela däcket. Eftersom jag sänkt bilen nyligen 4 cm fran och 2cm bak så borde det inte bero på utnötta fjädrar bak. Meckarkillen som bytte tillbaka fjädrarna sa att det fanns nån slags gummi hos bmw-butilen man kunde lägga under fjäderfästet som höjde uppbilen bak. Jag har frågat om detta redan innan han sa det men bmw i Solna sa att bara mercedes har sånt.... keh?? | |
|
Kanske inte finns orginal...men här finns som höjer 25mm: Länk / Micke |
|
| Interesting! | |
|
Fanns visst en 20mm variant med: Länk och här hittar jag en till variant som de faktiskt påstår är orginal BMW reservdel: Länk / Micke |
|
|
Ok, nu tror jag jag vad de menar med att det är en orginaldel, om man tittar på: Länk så kan man se att orginal fjäderunderlägg finns i åtminstone två varianter och den tjockare för bilar med "dåliga vägar paket" är 14,5mm tjock, en annan också för "dåligA vägar paket" är 5mm, ser inte vad utan paketet är för tjocklek men den kanske också är 5mm? Nån som vet? Så om du byter till 33531094754 så får du ju upp den minst 1cm bak i alla fall! / Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.