AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.193

Kall kylarslang-varmt i bilen.

Mi
69
Mietek
BMW 318IA-92
Hej på er, har en liten fråga, hade för lite glykol i bilen,alltså inte nivåmässigt, men för snålt gradantal, öppnade avtappningskranen när bilen va kall och tappade ut så jag kunde fylla på koncentrerad glykol, det rann ut lite sakta tyckte jag,tryckte då lite då och då på slangen som går till termostaten rann lite fortare då,nåväl till saken, tempmätaren står perfekt på mitten, värmen i kupen är riktigt bra,men ibland så blåser det lite ljummet, sen blåser det riktigt varm luft,fattar inget, sen är slangen som går till termostaten iskall fast motorn har full temperatur,även när slangen är kall så har jag ändå rätt bra värme i kupen,någon kanske har ett svar på detta, tack på förhand.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Kan va så att termostaten inte har öppnat ännu, eller så fungerar inte termostaten. Termostaten öpnnar inte förrän vattnet är nånstans melllan 88-92 grader beroede på vilken termostat man har. Om det inte blåser varmt hela tiden så kan det bero på luftfickor i kylsystemet, har du luftat ordentligt efter bytet?
Mi
69
Mietek
BMW 318IA-92
325ipower, har inte bytit kylarvätskan, har bara tappat ut cirka 2 liter, har inte alls luftat systemet, trodde inte det behövdes om man bara tappar ut, då har jag kanske bara luft i systemet då, tyckte bara det verka så konstigt att tempmätaren står spikrakt i mitten och värme finns där också,fast ibland mindre varmt och ibland riktigt varmt, nåväl ska prova att lufta, tackar för svaret.
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag har samma fråga med...

På min 328 -00 där jag bytt termostat med hus har jag med bra värme i bilen o nålen har aldrig rört sig över mitten en gång men ändå är den nedre slangen kall när man kört några kilometer o lite ljummen om man står still o gasar ett tag. Ska de vara så? Man hör ju att båda slangarna ska vara lika varma om termostaten öppnar som den ska, min är för övrigt en 97 graders.

En fråga till om detta. När jag tar bilen kall o öppnar kylarlocket så är nivån på ett visst ställe, men om jag samtidigt passar på o lossa luftningsskruven när locket är av så stiger vattennivån i kärlet. Är detta normalt?
Är säkert självklart eller liknande men jag är lite nojjig över att de är en massa luft i systemet som orsakar allt detta med kall slang o att nivån stiger vid luftning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.