|
|
|
|---|---|
|
I torsdags kväll parkerade jag bilen hemma. Vindrutan var helt sprickfri. På natten snöade det och på fredag fm körde jag i gång Webaston med fjärrkontrolen. Efter en halvtimme gick jag ut och sopade av resterna av den då blöta snön från rutan och resten av bilen. När jag satte mig i bilen upptäckte jag en horisontell spricka i vindrutan. Den satt ung. där varmluften hamnar och var c:a 30 cm lång. Jag bor på landet och inga fotspår syntes i snön, så det var inte fråga om skadegörelse. Den enda förklaringen jag kan komma på är att kyla-värme fått rutan att spricka. Någon annan här, som råkat ut för samma sak. Göran Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. | |
|
Råkade vi ut för en sommar, fast tvärtom då så att säga. Var väl 25-30 grader, drog igång bilen och AC för att få kallt i bilen innan avfärd och då sprack rutan. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Säkert inte omöjligt att kombinationen värme/kyla fått sprickan att växa men jag gissar att det är ett stenskott eller likande som är den ursprungliga boven. ___ //Ulf |
|
| Jag har lyckats spräcka rutor på båda sätten, dvs. med kyla på varm ruta och med värme på kall ruta. I båda fallan har det dock funnits stenskott som sprickan har startat vid. Det är nog en ganska bra idé att laga stenskott när man får dem ... | |
|
Dra spetsen på en penna i sprickan, så kommer du med största säkerhet finna ett stenskott som är källan till skadan. Spänningarna i stenskottet i kombination med temperaturskillnaden kan helt säkert vara den direkta orsaken till att det spricker. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det har inträffat mig med en stenskottsskadad ruta och elvärmare för en del år sen. Rutor slits och speciellt på nyare bilar då de är en del av den bärande konstruktionen, lagen om stänkskydd försvann, hastigheterna ökar, mer sand och grus på vägarna, bredare däck river upp mer skräp och i den allmänna stressen är avstånden till framförvarande mindre och mindre... Mvh Asken |
|
|
Har även jag varit med om förstörda rutor pga värmeskillnad. Jag tror att det i 99% av fallen beror på ett stenskott percis som herrarna ovan redan konstaterat. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag är bara tacksam. Ville byta ruta, för den var gammal och ganska blästrad, men utan synliga stenskott. Nu blir det det stora försäkringskollektivet, som får bekosta det mesta. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.