AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.951

Batterilampan lyser.

an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Hej, ställde in min Z4 för cirka 4 veckor sedan för vinterförvaring och tänkte jag skulle köra igång den en stund. Då visar det sig att batterilampan lyser och vägrar slockna. Någon som har varit med om detta och vet vad det kan vara. Märkligt om generatorn ska ha pajjat när den bara stått oanvänd.
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
batteriet har väl antagligen laddats ur, fast på endast fyra veckor låter ju ganska lite, Prova att underhålls ladda batteriet..
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Ja jag får hoppas att det är felet men samtidigt var den inte svårstartad, startmotorn lät inte "trött" och att jag tycker att lampan borde slockna när den ger laddning. Men jag ska ladda batteriet först och hoppas det löser problemet. Tack för svaret hör gärna fler teorier.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Nej lampan indikerar inte på fel i batteriet , lampan reagerar på laddningen från generatorn och laddningsregulatorn. Och i så fall kan det vara kolen som har hängt sig eller är slut. Jag vet inte om kolen sitter ihop med laddningsregulatorn baktill på en Z4, isåfall är det mycket enkelt lossa med typ 2st stjärnskruvar eller liknande. Så hade jag på min M5:a. Men kolen brukar enligt verkstäderna börja krångla runt 15-20000 mil och det lär ju din inte ha gått. Prova kör motorn en längre tid om det är kolen som kärvar eller liknande. Lycka till.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej igen! Ett inlägg till som jag missade. Har du tillgång till en multimeter (spänningsprovare) av hygglig klass. Koppla den melllan + och minuspolerna på batteriet. Ställ in den på DC volt, starta därefter motorn gasa med gasspjället på motorn samtididigt avläs multimetern en generator som är frisk ger ca 14,2 Volt spänningen stiger med ökat varvtal gör den inte det..ja då är det något i laddningskretsen. Du kan oxå kolla polspånningen innan du startar bilen och göra likadant när du typ kört några minuter efter körningen så ska polspänningen ha ökat har den minskat ja då är det lika illa...något i laddningskretsen. Att mäta ett batteri görs antingen med en syaraprovare eller en sk shunt man belastningsprovar batteriet dessa provare brukar bilverkstäderna ha. Men du har inget batterifel som du förklarar problemet. Z3 hälsningar Kent.
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Okej tack för tipsen Kent, ska testa det. Är tyvärr inne på samma spår att det inte är batteriet det är fel på. Får ladda över natten nu så får man se men kommer nog inte hjälpa. Sjukt att det händer när den inte används bara men men..
Visa användare
10
Clew
Z4 3,0 -03
hej!
Jag har en Z4 3.0 -03 där batterilampan helt plötsligt började lysa vid start för att sen lysa tills motorn stängs av, ibland lyser den ibland inte, pratade om det när jag hade inne bilen på service då sa verkstadskillen att det var mjukvaran i motorn som behövde en uppdatering.
Kan ju vara så att fallet är de samma för dig!
an
39
andsta
525iA Touring -03
Z4 3.0 -03
Hej Clew, ska ta och hålla ögonen öppna då, det löste sig efter att jag underhållsladdat batteriet, har inte startat den nu på en vecka drygt. I mitt fall lös den även efter att man stängde av motorn. Tack för ditt tips, ska ha det i tankarna om den börjar lysa igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.