AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.555

Fick sladd med min e30 325i :(

do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Igår så fick jag sladd med min 325:a e30 :(
Kom i bredställ i en högerkurva tappade kontrollen och körde in i en hög kant (ca 25-30 cm) slog i först med vänstra bakhjulet sedan med vänstra framhjulet. Hastigheten var ca 50-60 km/h. Efter smällen var båda däcken skeva och punkterade fälgarna helt böjda med andra ord. Jag kunde köra bilen den korta bit jag hade hem sen precis när jag kom till min parkering så small det till i bakändan av bilen och den slutade rulla fast man hade växeln i och gas. Nu går den ej att köra smäller bara i bakaxeln framaxeln är full av vibrationer och bromspedalen tar i botten efter smällen och jag e helt knäckt.

Vad kan ha gått sönder???

Kände på drivaxlarna bak men allt verkar ok. Ingen olja har läckt ut. Men axeln som går in i diffen knakar när man försöker köra bilen.

Behöver alla råd jag kan få...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bromsrör som gått av så bromsvätskan läckt ut, har du tur så har kardanen gett sig annars är det väl klumpen som är paj. Har du ännu mer tur så är det bara fälgarna som är vinda och därför ger vibrationer, har du otur så kan du ha krökt diverse framvagnsdetaljer. Kolla även upp om bakvagnsbalk och bärarmar är skeva.

///BMW - Was sonst!
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Trist! vet hur kul de e att åka brett;-) hoppas du har helförsäkring. Låter som du har knäckt bakaxelklumpen-diferentialen. Kolla alla bromsrör nåt av dom måste ha gått av eller nåt. För att se vad som hänt fram så skulle du nog behöva göra en hjulinställning-4hjulsmätning.

Hoppas de lösersig för dig
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag tycker du ska hissa upp bakänden, demontera fälgar och kardanstång från slutväxeln. Vrid sedan runt slutväxeln för hand och känn om det knakar. Jag tror inte det är helt lätt att säkert säga vad som hänt utan en undersökning.

Förövrigt undrar jag om det finns någon som aldrig har fått en sladd någon gång på vägen.
do
641
dobo
Bromsvätskebehållaren e ju full, kan den va det fast bromsrören är av???

Det är inte enbart fälgarna som är trasiga något mer oxå.

Hur ser man märker man att diffen är trasig?

Kan man snurra på däcken om diffen är trasig???
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är nog inte bakaxelklumpen som pajat, det ska mycket till innan den knäcks. Snarare är det länkarm, hjullager eller hjulnav, eller troligare en kombination av dessa, på bakhjulet som blivit så tilltufsat att drivaxeln dragits isär, eller möjligen gått av. Går bilen att rulla, eller sitter något hjul fast? Att det vibrerar i framvagnen är inte konsigt, du har ju ett krokigt hjul... troligen är något mer stag/länkarm i framvagnen krokigt, måste kollas noga. Att bromsen går i botten kan bero på skeva bromsskivor - dom knuffar tillbaka kolvarna i bromsoken så mycket, att pedalvägen inte 'räcker till' för att bygga upp trycket. Eller så slog den lösa drivaxeln av ett bromsrör för dig i bak.
Det är bara att hissa upp bilen och inspektera förödelsen, troligen är det en hel del prylar som måste bytas för att få bilen körduglig igen.

/// Gunnar E.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Kan du snurra på däcken med båda däcken i luften, borde diffen vara hel.
Kan du snurra på däcken med ett hjul i backen och friläge borde slutväxeln vara hel.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Ansluter mig förövrigt till gunnares inlägg.
do
641
dobo
Gunnare:
Jag hoppas inte diffen pajar för det sitter en diffbroms på den =(
Inget hjul sitter fast. Bilen går att rulla men ibland låter det konstigt när den rullar men bara ibland.

VonRon:
Eftersom det sitter diffbroms kan man inte snurra påhjulet när ena bara e uppe. Har ej tillgång till lift förns imorn.

Ska till verkstad för lagning imorn bitti finns det mycket reservdelar på skroten till min bil och passar enbart 325 delar eller kan man använda andra e30 modellers länkarmar, hjullager, hjulnav,drivaxlar och allt annat GUNNARE skrev???
do
641
dobo
Nu har jag bytt båda drivaxlarna bak. vänster fram hjulnav komplett med hjullager. och alla skiver och klottsar.
Nu när jag kör bilen så ålar det fram sig på vägen det känns som om något är fel i bak vagnen . Vad kan detta vara för fel?? är det värt att ta bilen till en 4-hjuls inställning och kan dom se vad som e felet där?
do
641
dobo
Kan det vara bärarm kanske?????
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
dina drivaxel driv knut m.m. är kaputt har varit med om nästan exsakta samma sak tog det på försäkringen o sa att en hare sprang över vägen , försäkrings bolaget gick med på det . fick en självrisk på 4000 kr på min 328 e36. .. skadorna var värderade till 24 tusen på papperna som jag fick från bmw men det tod en himmla tid att få bilen klar. lång kö

mitt tips dra en hitoria för försäkringsbolaget .. vattenplaning eller vad som du kan komma på som är trovädrigt ..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Usch jag lider med dig! Om nåt hände min E30 325 skulle jag bli helt gråtknäckt. Underbarare vinterbil finns nog inte. Upptäckte igår att det faktiskt gick att åka utan att sladda sig genom kurvorna. hehe
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
alex_86, jag tycker inte du ska uppmana folk till att begå försäkringsbedrägeri. Försäkringspremierna är tillräckligt höga ändå.
do
641
dobo
Jag gör ingen FB det skulle inte kännas rätt.
Jag har bytt drivaxlarna det är något annat i bakvagnen som gör så att bilen ålar sig fram.
Ska till verkstan nu får se vad det blir nya kostnader idag.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Fast om man har en försäkring så ska den ju utnyttjas, den är till för det.
Men det går väl aldrig att få ut några pengar i detta fall annat än om bilen är helförsäkrad och då kan man man i princip säga jag satte den i en stolpe för jag är så trött på bilen.

Ioförsig så kan man ha tillägg kollision med djur på försäkringen och då borde en halvförsäkring kunna fungera om man hävdar att man väjde för hare och körde av vägen.

Drivknutarna och drivaxlarna är garanterat förstörda, lär räcka med en väldigt liten smäll för att en vibration märks. Kardan, diffklump har förmodligen ej tagit skada vid smällen då kardan sitter skapligt skyddad undertill för just en sådan avåkning du var med om.

Har du tur så behövs bara hjullager+drivaxel bytas för vänster bak, för det känns som att största smällen och dess rörelsenergi togs upp av vänster bakhjul, sedan när höger framhjul skadades fanns inte alls lika mycket rörelse energi kvar.

Men det är klart jag vet när min kompis tog en trottoarkant med hans fars MB, då blev också hjulet pungterat och fälgen intryckt, det kostade 60.000kr att laga på Philipssons, så allt är möjligt, men om du inte får det fixat på försäkringen så måste du göra jobbet själv för det lär kosta.
Har du helförsäkring så ska du såklart kolla om den gäller, att den inte skulle gälla verkar för mig högst osannolikt. En försäkring gäller även om man sladdat med vilje. Men att ljuga ihop historier som alex säger och har gjort fördömer jag helt och hållet, det är dessutom bedrägeri. Att erkänna och uppmana i ett öppet forum till bedrägeri visar ju bara på ens egen totala brist av intelligens
do
641
dobo
Nu har jag köpt en bärarm vänster bak ska montera den sen så får vi se om den går bättre. Om jag ringer försäkringen så kommer dom aldrig laga bilen den kommer säkert skrotas vilket jag tycket är synd då bilen endast rullat 15900 mil. Nu har jag oxå bytt en himla massa känns det som så varför sluta nu. Håll tummarna för mig :)
Återkommer med svar.
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Lycka till!

Har själv sladdat av med min gamla 325:a -90.
Som tur va så va det bara en fälg som tagit stryk.
do
641
dobo
Bytte bärarmen vänster bak och såg att fästena som går till bakvagnsbalken från bärarmen hade tagit stryk och gummibussningarna var lite klämda men inte något mer. Efter allt bök och stök så provkörde jag bilen och den är betydligt bättre men långt ifrån perfekt. Såg sen att en större bussning vänster om diffen hade flyttat ut sig från fästet bakåt samt spruckit och man kan vicka lite på diffen i längsled.

Kan denna bussning vara felet eller kan hela bakvagnsbalken där alla bärarmar sitter på förflyttat sig????

HJÄLP!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.