|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Ska skicka in mina styrboxar på chippning, vart i motorrummet finns dom? Och hur ser dem ut? MvH Mattias MvH Tompa | |
|
Hej. De sitter på höger sida nära torpedvägen under det stora svarta plast locket. Två likadana boxar som har olika färg märken på. Märket är runt och av färgad tejp. Kom ihåg att ta lös batteri kabeln så du inte bränner någonting. Det är tajt att lyfta upp dem. Jag brände en säkring själv för det finns en strömkabel där bredvid. Min box råka ta i där men gick inte sönder. Har två extra och har också tänkt skicka dessa för chipp trim. Men hoppas på infon av dig om det blev någon skillnad. Mvh.JT |
|
Ug-Lee |
Är det lönt att chippa en sugmotor? vad jag har förstått, så kommer bränsle förbrukningen inte att minska nått nämvärt, då bmw motorer redan är optimerade. Så stog det iaf på en chippsida nånstans. |
|
tror heller inte på att bara ett chip gör nåt som en märker av |
|
stma |
Hej! Jag har också tänkt chippa. Nedan från "itsfun"; "Ger ca 35 hk och mycket bränslebesparing" på 750. Anledningen till att det inte blivit av är att jag knappast anförtror posten ett sånt uppdrag, så jag får köra upp till Sthlm med den. Man vill ju inte ha ett bil-lik utan styrboxar. /Steve |
|
Bensinförbrukingen ger jag blotta f*n i, isåfall hade jag inte köpt en 750. Men just dessa tolvor är några av de sugmotorer som svarar bäst på trimning, har hört runt hos olika chipfirmor, även mailat några tyska och fått reda på att snittet som dom uppger effekten stiga är ca 30HK, och höjja NM till ca 560, detta då på endast 98 bränsle, om det sänker förbrukningen, det spelar mig som sagt ingen roll. Och för de 2-3000kr det kostar tycker jag det verkar värt det, eftersom så många firmor uppger de effekterna. Har haft bilar förrut som jag chippat, (535 E34, 325 E36) och de har gett lite lägre snittförbrukning, samt högre toppfart i båda fallen och lite mer knuff på höga varv. 535:ans toppfart på mätaren före chippning var ca 238KM/H, detta med Vpower bensin, ca 19grader varmt en sommarnatt, en vecka senare efter chippning, görs samma test denna gången på 98 oktan och ca 23+grader en sommarnatt, då gjorde den strax under 250 (248ca) på mätaren. I första fallet före chippningen var det alltså bättre bensin och gynnsammare temperatur så det finns inte så mkt som talar emot. MvH Tompa |
|
stma |
Hoj! Jo samma här med soppan, men planerar att köra ca 1000 mil i sommar under 3 veckor med 750:n. Jag tror jag slipper uppgradera mjukvara hos BMW om jag chippar den. Kul o testa; Inga pengar om det går bra? Effekt finns innan, men man får bort tråkig 250 km/h-spärr? Det kanske är en dum ide´ det här? Jag refererade till min mailväxling med "Lars Rubing", han ville också skicka boxarna till Sthlm. -Inget för mig! Jag kör dit i så fall! /Steve |
Cenny |
Hellre skicka med post än DHL... Men köra själv är ju att föredra. Vet en kille som fått chippat sin 750 hos It's Fun och han är helnöjd. Markant lägre förbrukning och mycket trevligare temprament i motorn. Funderar på det själv också. Men det får vänta tills det är dags att ta fram bilen ur vinterdvalan. |
stma |
Hej Cenny! Varför ställa av? Allt blir kass av att inte rulla ju? Många fina torra vinterdagar, då jag kör båge iofs. Kul att det verkar göra verkan, kan man få exempel eller baksidor (som att den inte startar när det är kallt eller nåt)? Posten är nog lokal på förmågor nuförtiden. Här är den inte ok. S-et Let The Good Times Roll |
| Jag är lite kluven till chipstrimmning. Hade chip i min e34 535:a och det upplevde jag inte som något under av förändring. Kompisens e39 528 med vanos kändes dock imponerande kraftfull med chip. Är lite nyfiken på hur en M73:a påverkas.Det sägs ju att M70:an har en del att vinna på chipstrim, medan M73:an är mer optimerad från fabrik. It´s Funs effektsiffror för e38 750 är felskrivna. Titta på vad de uppger för en 850 med m73, det är nog närmare sanningen. Men som sagt, bara att bli av med toppfartsspärren kan ju vara själ nog... | |
Cenny |
> stma Känns lite fel att ha bilen ute på vägarna nu, ofantligt mycket salt i mina regioner. Jag har ju en bruksbil som går snuskigt billigt och den här årstiden är det inte så skoj att bara sticka ut och nöjesåka heller. Men visst, en bil mår alltid bäst av att rulla, så är det bara. Ännu har jag inte hört nåt om några bieffekter, därmed inte sagt att de inte finns. Största förbättringen ska som sagt ligga i bränsleförbrukningen, och oavsett hur gott om pengar man än har så är finns det ingen anledning att betala mer än nödvändigt i bensin. |
|
powetoy, att det står olika för 750 och 850 M73 beror på att dom inte varit inne och ändrat för 850in. Dom skrev fel på M73 till 750in, först stod det att det skulle ge runt 14HK, men det var fel då det ska vara 34HK, detsamma gäller 850 med M73. Konstigt att din 535 inte reagerade något? Min ståt längre upp om. MvH Tompa |
|
|
TP, Vill minnas att jag sett ett inlägg från Qvarnis själv, att det rätta skulle vara +14hk för M73. (men minnet kanske sviker). Min 35:a hade automat. Kan vara därför, man drar den ju inte lika hårt på varje växel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.