AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.974

Kupefläkten ska den gå ?

Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Hej!
Jag har en 530d 00a som kupefläkten går även när jag stänger av bilen och laddar ur batteriet ... varför? Är nybliven bmw ägare å har läst manualen men hittar inget där :( fläkten slutar att gå om jag rycker ur säkring 24 (tror jag det var) och stoppar jag till baka den är den fortfarande av. Startar jag bilen efter den proceduren så går fläkten igen efter jag stängt av bilen!
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Hej!

Felet du har är fläktregulatorn som krånglar. Hade samma bekymmer, bytte detta och felet försvann

LOAH
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Är det enkelt åtgärdat? Så man kan göra det själv om inte. Finns det nått enklare sätt att stänga av fläkten tills verkstaden kan ta bilen? Är det ett dyrt fel ?
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Går att byta själv, nås från kupen. Se tidigare inlägg i detta ämne.
Vanligt fel på E39.
Kostade ca. 1600 kr att fixa på BMW verkstaden.
Finns nog inget enklare sätt att få stopp på fläkten, tills verkstaden har fixat felet.

LOAH
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Jag sökte på fläktregulator men får inga träffar vet du nått annat jag kan söka på? eller ännu bättre en länk kanske ?
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Sök på "fläktmotstånd". Finns massor skrivet på forumet och även ett mektips.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Ok tackar det vart lite mer träffar då, ska titta under mek tips först då. men hur konstaterar man om det är det som drar ur batteriet ?
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Eller rättare sagt är det säkert att det är motståndet eller kan det vara nått annat som gör att fläkten går?
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Rekommendera byte av regulator, funkade bra för mig och broder.
Länk
Kostar 805:- på BMW. Lycka till!
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Ok får väl slå till.
Jag la nyss märkte till att fläkten inte går å stänga av även fast man har bilen igång (minus knappen), och nu funkar det inte å dra ur säkringen heller. Jag har säkert tagit fel säkring förut, men haft tur och fläkten har stannat ändå. dåligt drygt å lyfta av jordkabeln till batteriet varje gång :(
Föresten är det en Regulator jag ska ha eller ett fläktmotstånd ? :)
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Kommer med flera luriga fel. Sätter jag på restvärmen så börjar fläkten gå med mer fart men det kommer ingen varmluft (motorn är varm) och kupéfläkten går å reglera i fart
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Det är effektsteget till kupéfläkten som du bör byta. Fläktmotstånd finns inte på nyare bilar med klimaautomatik och steglös fläkt osv. Nya och nya förresten, E39 t.ex har ju funnits i mer än 10 år nu...) Många verkstäder och reservdelssäljare lever ännu i fläktmotståndens värld tyvärr.

FP
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Så det är inget tvivel på att det är som det är fel på?Så här står det ju på den länken jag fick tidigare. Länk
If your interior heat/AC ventilation fan either works intermitently or only at a single speed regardless of the setting, you probably need to replace what BMW calls the "final stage unit."

Men som jag skrivigt tidigare har jag inte dom felen, fast å andra sidan vet jag inte vad intermitently betyder :)

På BMW ville dom ta in bilen och kolla med datorn men sa även om det är det felet så visas det inte i datorn. Så jag tänkte själv riva ut det och låta det vara öppet så kan dom få koppla in ett nytt för att se om det är det som är felet. Man fick tydligen inte själv stoppa dit ett nytt och byta in det om det inte är det som är felet.
/D
Final stage = effektsteg, slutsteg osv, dvs den del som styr själva fläktmotorns hastighet steglöst. Den blir varm, därav utförandet och placeringen i luftkanalen.
Intermitently (felstavat) = intermittent, från och till osv, dvs den lever sitt eget liv

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.