|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag fick det här mailet från en kille som påstår sig vara bilförsäljare. Har tidigare sett och hört fake annonser, men det här är en som vill köpa bilen istället. Vad säger ni? "Hello, I got your mail, after reading it i wait for my secretary to arive from spain. i went to the client and tell him about the features of your car and your last price for the car. He acepted to pay at your price 17,000Euro. After conclusion he made mention of sending all payments through his Bank Certisfied Check which will clear under 7 working Days. You are recieving the sum of 20,000euro acording to the charges and other formalities that may arose during shipping. Here are how you will use the money. 1. Take the cost of your car: 17,000Euro. 2.Send Agent warefare and ports duties:2800Euro. i will direct agent on how to gets to you as soon as payment gets to you. he will contact you. which you should not fail to hand over the car to him which i am not going to fail not giving every infomation i know about him, which you must know. as soon as you recieve payment by Cheque you will contact my agent. PROVIDE ME THE FOLLOWING INFORMATION. 1) FULL NAMES (AS IT SHOULD BE WRITTEN ON THECHECK SO HERE WILL BE NO ERRORS). (2) POSTAL/MAILING ADDRESS OF WHERE THE CHECK SHOULD BE SENT TO( please be sure to also include the post code of yourlocation so that the check will not be sent to the wrong address). (3)PHONE /FAX NUMBER WHERE YOU CAN BE REACHED AT ALLTIMES. So that as soon as your payment is sent you will be bcontacted and so that agent can/will also contact you enroute to your location. If you let me have this details immediately I will pass it across to my client and He will make out the check payment in your favour and it will be sent to you ASAP. Have a nice weekend. James" | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
sedan får du en check på mer än försäljningsbeloppet, som du ska skicka tillbaks växel på. det tar kanske en dag innan banken upptäcker att checken saknar täckning, och då får du inte ut en krona på den. därigenom har köparen lurat dig på det du skickade tillbaks. det har stått spaltmeter senaste halvåret om den här blåsningen och hur den funkar. mvh Johan |
|
Det var det jag misstänkte, men jag har aldrig tidigare hört att nån vill köpa bilen, utan bara vid försäljning. Skicka pengarna, bla bla bla, bilen kommer med DHL, bla bla. Mvh Marin |
|
|
Förra året valde jag att ta emot en check från en kund i Spanien och fick då veta av banken att de för de första ville inte ha med checkar att göra och att det för det andra skulle kunna ta upp till två veckor innan de med säkerhet visste att den inte saknade täckning. I mitt fall var det inget problem så jag fick behålla pengarna efter periodens utgång. Som Johan skriver är det en av bedragare uppskattad metod för att separera den som lever i god tro från dennes egendom. Vill köparen inte överföra pengarna direkt till kontot är det nog garanterat frågan om ett bedrägeriförsök. Dessutom är brevet relativt illa skrivet. Mvh Mikael |
|
|
HALLÅ!!! Jag fick nästan samma mail när jag hade min e36a till salu för ca 3 veckor sedan! Killen kallade sig för Reverend J. Turner, ville skicka en check till mig från hans "shipping agent" från Sydafrika på 5600 EURO ( jag begärde 1500 EURO för bilen) sen skulle jag returnera resten av pengarna. Din text påminner om den jag fick... Wladimir |
|
|
Denna typ av bedrägeri har diskuterats tidigare i andra trådar och även i media. Det är ju bara att ställa sig fråga varför någon skulle skicka en check på ett par hundratusen kronor till en okänd person i ett annat land för en bil dom ej har sett. ___ //Ulf |
|
|
Jag fick också något liknande mail när förra bilen var till salu. Blogg:M3Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.