|
|
|
|---|---|
|
hej! jag har lite problem med min växellåda på min 540iA -94. har lite olika symptomer: - den är väldigt seg med att växla upp sista växeln, varm som kall. - kan hugga till efter stillastående start, även när man går från "driven" till backen. vet att plastkulorna brukar vara ett stort problem och dom var bytta för ca ett år sen. hade tankarna på att byta olja och filter på den, men blev förvirrad när två verkstadskillar sa två olika saker... ena sa att det var helt ok, och den andra sa att ja skulle få massa problem. skulle väldigt gärna ha hjälp om vad ja ska göra och va det kan vara för fel på lådan... mvh patrik | |
opus |
Hej Dossbert! Det kan vara ide och byta olja. Det är sällan att det tillkommer mer problem. Jag tycker att du ska börga med att ta av polskon på batteriet i ca. tre timmar så feldiagnosminnet blir tömt. Ibland så blir det fullt så därför uppkommer ibland det mest konstiga saker med växlingar hos automatlådor. Kan vara så att lådan behöver ses över men prova detta först ifall det var så enkelt. Lycka till. |
| byt olja o filter du.bry dig inte om en massa bilmekar vad dom säger,en del av dom är bra,men dom flesta är bara giriga för att att tjäna pengar på dig.välkommen till forumet föresten. | |
rsarits |
Om lådan inte driver direkt när du växlar mellan R - N - D, så har du mycket sannolikt dåligt med olja i lådan. Tänk på att 540-lådan skall ha en särskild longlife olja, inte vanlig Dextron III |
|
tack "opus", "dicka o" och "rsarits" för era svar, ska prova att ta loss plus och minuspolerna antar ja att du menar. sen är det nog lika bra att ja byter olja och filter också, kan väl tillägga att jag har kört den rätt hårt efter den är helt uppvärmd... :) vet du "rsarits" exakt vilken olja de ska vara eller vart man kan kolla upp vilken man ska ha? tack så jättemycket för svaren och välkommandet! MVH dossbert |
|
opus |
Hej Dossbert! Har varit ut på castrol´s sida och hittat följande: Fabrikat BMW Modell 5 Series: 540i, -Touring (M60/2, E34) Motor B År 1992-96 Tillämpning Rekommendationer Volym (liter) Motor (B) Best SLX LongTec (a,v,w) 7.5 Better TXT Softec Plus 5W-30 (a,v,w) Good TXT 10W-40 (a,v,w) Manuell transmission (e,h) 1.8 Automatisk transmission (f,u) (g) Differential SAF-XO 75W-90 (u) 1.9 Kylmedel (50%) Best Anti Freeze SF 12.5 Better Anti Freeze NF Good Anti Freeze Differentialer - fram/bak (utan begränsade slirdifferentialer eller med hydraulisk differentialspärr) SAF-XO 75W-90 Hjullager APS2 Grease Begränsade slirdifferentialer - lamell/elektrohydraulisk Best SAF-XJ Better Hypoy LS 90 Bromsolja Response Super DOT 4 Dölj kommentarer Oljebytesintervall Kommentarer om smörjmedel / volym a. Motoroljerekommendationer: SLX LL 04 / TXT Softec Plus 5W-30 / TXT 10W-40 för alla motorer utom S62/E39 ända till februari 2000; SLX LL 04 / TXT Softec Plus 5W-30 / TXT 10W-40 kan också användas i alla motorer utom N42, N62, W10-motorer med laddningskompressor (och S62 /E39 ända till februari 2000); Longlife-01FE (bränsleekonomi) får bara användas i N42, N62 och W10-motorer. v. Modeller utrustade med serviceindikering: oljebytesintervallerna varierar beroende på körförhållandena, normalt 15000 engelska mil/24000 km w. Rekommenderade viskositeter för olja till bensinmotorer: -20°C till 10°C, 10W-30; -20°C till 20°C, 10W-40; över -15°C, 15W-40; under 10°C, 5W-30; under 0°C, 5W-20. Oljor som är listade och godkända bland BMW:s 'specialoljor' för användning året runt: 0W-X, 5W-X e. Manuella växellådor: enheter med orange dekal med texten 'ATF Oil', Transmax Z / TQ Dexron III; enheter med grön dekal med texten 'Special Oil', BMW Part No. 81 22 9 407 305. Dekalerna finns intill oljepåfyllningsspluggen h. Manuella växellådsenheter med gul etikett och texten 'MTF-LT-1': BMW Part No. 83 22 9 408 942; enheter med gul etikett med texten 'MTF-LT-2': BMW Part No. 83 22 0 309 031; enheter utan etikett: SMX-S / Syntrax Universal / EP 80W. Etiketterna finns bredvid oljepåfyllningspluggen f. Automatiska transmissioner: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (med svart platta med märkvärden), Transmax Z / TQ Dexron III; A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (med grön platta med märkvärden), Se handbok / katso käsikirjasta; alla övriga, kontrollera dekalen för speciella livstidsfyllningskrav. Kontrollera alltid handböcker/dekaler så att rätt vätska används g. Volym anges ej: u. Använd endast transmissionsoljor och slutväxeloljor som godkänts av BMW Allmänna kommentarer 1. Servostyrning (om sådan finns, utan kombinerad självreglerande upphängning och bromsservosystem): Transmax Z / TQ Dexron III 2. Servostyrning med självjusterande fjädring och bromstryckförhöjarservo (om det installerats - behållare i motorrummet): E24, E28; Se handbok / katso käsikirjasta/LHM före 87-09. Efter 87-09 används endast Se handbok / katso käsikirjasta; E32 före 91-09 används endast Se handbok / katso käsikirjasta; E32 och E34 från 91-09 används endast LHM ( outside warranty ). Kontrollera alltid dekalen på vätskebehållaren för rätt typ av vätska. 3. Självreglerande upphängning (om sådan finns, behållare i bagageutrymmet): Se handbok / katso käsikirjasta/LHM. Före augusti 1987: Se handbok / katso käsikirjasta. Se handbok / katso käsikirjasta och CHF 4548 kan blandas, men ingendera bör blandas med LHM 4. Kopplingsvätska: Response Super DOT 4; (utom E36/E46 M3 modeller med sekvensiell M-Transmission och E46 med sekvensiell transmission S5D 320Z: LHM ( outside warranty )) Kolla under F. Där står det rekomenderade oljan vad jag kan få fram opus |
| Endast en olja som heter Shell LA 2634 duger för 5HP30 (den autlådan har alla 540 E34), den går inte att blanda med andra oljor. | |
| Shell LA2634 skall du ha i lådan. | |
|
Nej nu hade jag fel igen! Det kan vara en ESSO olja också Länk Kolla upp om det är en svart eller grön skylt på lådan. |
|
|
Shell oljan som henke nämnde först. kör inte på nåt annat. Att den hugger vid start även varm brukar försvinna när man byter den feldimensionerade tryckreduceringsventilen som oxå sliter ut den ena kulan i förtid. I USA byts den normalt tillsammans med kulorna (ca 100-200 kr + 10 minuters extraarbete) men i Sverige verkar det som de flesta renoverare följer ATSG bulletinen som kom 1998 och tyvärr bara byter kulorna. molle |
|
|
okok, då ska det inte vara några problem att byta olja å filter då? blev lite orolig just när ja pratade med en av verkstadskillarna som jag känner väldigt väl, som sa att med tanke på att det ligger massa skit i lådan så kommer jag få problem med lådan om ja byter... vill inte veta vad det kostar å renovera en sådan låda... |
|
|
hej molle! kostar de bara ca 100-200 kr att byta den ventilen? men om ja ska byta den ska ja byta kulorna också då? dom var bytta för ca ett år sedan.. vet du även isf vad de kostar att byta kulorna? Är jättetacksam för alla svaren! MVH Patrik. |
|
|
den uppdaterade ventilen kom from 05/95 o kostar en dryg 100 lapp på KGK och det rör sig om 10 minuters extra arbete när ventilhuset är demonterat. Jag har hört omkring 5000 för kulbyte. Men det är egentligen bara den ena av kulorna (den nedre) som får sig en tryckare pga den felaktiga ventilen varje gång man lägger i backen. har den inte gått mer än ca 1500 mil sen bytet så bör kulan vara i god kondition ännu, dom nya kulorna (mörka eller svarta) är också bättre än de gamla (gröna). molle |
|
|
morsans och farsans 530 v8 blev som din bil ville inte växla upp till femman och ryckte i växeln när man stannade och då var det för lite olja på den jag fyllde till rätt nivå och vips så var det borta =) |
|
|
hmm kan de vara så enkelt kanske, hehe! aa nu vet ja iaf vad och hur ja ska göra... tack för att ni varit så hjäpsamma och tack för alla svaren, hoppas bara allt löser sig till de bästa.. TACK! MVH patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.