AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.393

Har ni fått erat registreringsbevis stulet någon gång?

Som rubriken lyder. Hur gick det till i så fall? Kan någon ha nytta av ett stulet regbevis?
Förfalskad? Nej man behöver inte ens förfalska, det räcker i princip att man skriver namnet som står på beviset (jag vet detta av erfarenhet då jag hjälpte en granne att ordna billigare bilförsäkring,dvs ägarbyte*2, eftersom jag var bortrest när regbeviset kom skrev han på, och han har inte den blekaste om hur min namnteckning ser ut...)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
OT men ett tips för att byta försäkring utan att få fler ägare på bilen är att ställa av och på bilen.

///BMW - Was sonst!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Fungerar det verkligen?! Att ställa av/på bilen?

Mvh/ Niclas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om man har trafikförsäkring och ställer av så upphör försäkringen.
Har man helförsäkring och ställer av övergår det till en avställningsförsäkring.

så byt till trafikförsäkring och ställ av.

Har man hel eller halv övergår det till avställningsförsäkring men eftersom det inte finns något krav på försäkring av avställt fordon så är det bara att ringa bolaget och säga att du inte vill ha någon försäkring voila du kan byta bolag.

Stephan
Har för mig att även om man bara har trafik o ställer av/på, så kommer man få behålla det försäkringsbolag man har till försäkringens huvudförfallodag. Det normala är ju att den överskjutande premien för trafikförsäkringen betalas tillbaka men så fort man ställer på igen så kommer premien som ett brev på posten! Vet dock ej om man kan ringa o få försäkringen borttagen helt o håller så att säg innan huvudförfallodagen, men mycket möjligt
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
jag har vid flera tillfällen bytt försäkringsbolag genom att ställa av o på bilen. men man får som sagt ställa av bilen och ringa sitt bolag o säga upp garageförsäkringen innan man ställer på den igen. om den bara är trafikförsäkrad ska den makuleras automatiskt men jag brukar ändå ringa o kolla för säkerhets skull. Ett litet tips också är att skatten betalas per kalendermånad MAO ställer du av bilen den förste i månaden och ställer på den dan efter får du betala skatten för den månaden två gånger. jag brukar ställa av den siste i månaden och ställa på igen den förste
Varför går ni off topic? Jag frågade om regbevis. Inte om hur jag ska byta försäkringsbolag. blir så trött när man tror man får ett svar så är det nått annat tjafs off topic.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ägarbytet kommer att ske och registreras men sen är det upp till den riktige ägaren att kräva tillbaka bilen och den nuvarande registrerade ägaren får bevisbördan på sig, dvs han skall visa upp ett avtal.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det går alldeles utmärkt att stjäla ett ägarbevis, förfalska underskriften och sno bilen (med nyckel). Även om SKL slår fast att underskriften är förfalskad så kommer åklagaren inte kunna bevisa att det är just DU som förfalskat. Och då vågar inte åklagaren ta upp fallet (läggs ner), och tjuven kommer undan!

Fantastiskt va? Helt sant också.

Jag borde sadla om, vem är intresserad av att jobba när det är mycket enklare att stjäla saker. I värsta fall får man en hotellvistelse på 6 månader, inklusive helpension!
Re
18
Rebel Racer
2002 Luxus -75
535i -89
330 Touring -00
Det stämmer jag blev av med en bil på det sättet. Det var en bamal 318 -88 som inte funka, så varför jaga upp sig. Jag blir nog mer upprörd om min 330 -01 försvinner. Men som MD säger det kanske e dax att sadla om när man blir arbetslös. Kan man inte bara själa reg beviset och skriva över den på sig fixa försäkring och sen låta polis och försäkrings bolagen hitta min nya bil ??

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Innan polis och myndigheterna får tummen ur så har du sålt bilen FÖR LÄNGE sen, till någon annan stackare som köper den av dej för ett billigt pris. Eller så är bilen utanför landet, i Ryssland eller någon f.d öststat. Men ska det säljas till Ryssland bör man koncentrera sig på 7 serien, S klass, kanske 5 serien.

Allt detta hinner du göra innan du fått hem första brevet från polisen som vill förhöra dej. Det lönar sig helt klart med brott av den här typen.
Re
18
Rebel Racer
2002 Luxus -75
535i -89
330 Touring -00
Nu har väl polisen annat att göra, käka munkar jag fortkörare 115 KMH på motorväg och andra faliga förbrytare(felparkerare??)

Men att Sälja stulna bilar i Ryssland eller gamla öststater det är inte så enkelt som det var en gång. Där har man regler och poliser som fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.